THE EFFECTIVENESS OF GIVE ONE GET ONE STRATEGY TO LEARN READING COMPREHENSION OF PROCEDURE TEXT IN SENIOR HIGH SCHOOL
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan yang signifikan pada kinerja membaca siswa setelah mendapatkan perlakuan sehingga dapat diketahui apakah penggunaan strategi pembelajaran Give One Get One efektif untuk meningkatkan pemahaman membaca siswa terhadap teks prosedur. Peneliti menggunakan metode penelitian kuantitatif yaitu one group pre-test post-test desain. Dengan menggunakan metode purposive sampling, populasi dalam penelitian ini berjumlah 110 siswa kelas XI dan sampel terdiri dari 32 siswa kelas XI-2 SMAS Shafta Surabaya. Peneliti menggunakan rumus Wilcoxon untuk menganalisis data.
Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan pada kemampuan siswa dalam memahami bacaan setelah mendapatkan perlakukan Give One Get One. Namun, perbedaan yang disebabkan mengarah ke negative. Sehingga dapat disimpulkan bahwa dalam penelitian ini strategi Give One Get One tidak efektif untuk meningkatkan kemapuan membaca siswa terhadap teks prosedur. Dengan demikian, peneliti lain hendaknya lebih mengeksplorasi strategi lain yang lebih efektif. Hasil penelitian ini diharapkan mampu menjadi bahan evaluasi bagi guru dalam menggunakan strategi Give One Get One untuk meningkatkan ketertarikan siswa dalam membaca teks berbahasa Inggris menggunakan metode yang lain.
Kata Kunci: pemahaman bacaan, teks prosedur, strategi give one get one, metode kuantitatif, purposive sampling
This study aims to determine the significant difference in students' reading performance after getting treatment, so it can be found out whether the use of the Give One Get One learning strategy is effective in improving students' reading comprehension of procedure text. The researcher used a quantitative research design namely one group pre-test post-test design. By using the purposive sampling method, the population in this study amounted to 110 students of 11th grade and the sample consisted of 32 students of class XI-2 SMAS Shafta Surabaya. The researcher used the Wilcoxon formula to analyze the data.
The results showed a significant difference in students' reading comprehension levels after getting the Give One Get One treatment. However, the difference caused leads to a negative side. In conclusion, the Give One Get One strategy is ineffective in improving students' reading ability of procedure text. Therefore, further study is suggested to investigate more about other strategies which is effective. The results of this study are expected to be an evaluation material for teachers in using the Give One Get One strategy to increase students' interest in reading English texts using other methods.
Keywords: reading comprehension, procedure text, give one get one strategy, quantitative design, purposive sampling