THE EFFECTIVENESS OF GLENN DOMAN AUDIO VISUAL MEDIA IN DEVELOPING EXPRESSIVE LANGUAGE SKILLS OF CHILDREN WITH THE AUTISTIC SPECTRUM
Anak dengan spektrum autis memiliki hambatan dalam aspek komunikasi, salah satunya ialah bahasa ekspresif, anak dengan spektrum autis sulit untuk mengungkapkan isi hati atau sesuatu yang diinginkan dengan benar. Tujuan dari penelitian ini untuk mengkaji efektivitas media Audio Visual Glenn Doman dalam Keterampilan Bahasa Ekspresif anak dengan spektrum autis. Penelitian ini menggunakan penelitian literatur review dengan sumber penelitian yang diperoleh dari buku dan jurnal-jurnal yang memilki topik serupa dan sesuai dengan pembahasan dalam penelitian ini. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini berupa analisis deskriptif. Hasil kajian diperoleh bahwa media audio visual glenn doman dapat mengembangkan kemampuan bahasa ekspresif anak dengan spektrum autis apabila dalam pemberian layanan dilakukan dengan tepat sesuai dengan karakteristik anak, selain itu didukung dengan aspek lain seperti situasi dan kondisi dalam pemberian layanan program dan kreativitas terapis atau guru dalam memberikan layanan program.
Children with spectrum autism have disorder in the aspect of communication, one of which is expressive language, Children with spectrum autism find it difficult to express the contents of their hearts or something they want correctly. The purpose of this study is to examine the application of Glenn Doman's Audio Visual media in the expressive language skills of children with autistic combinations. This study uses the literature review research with research sources obtained from books and journals that have Popular topics and are in accordance with the discussion in this study. Analysis of the data used in this study uses descriptive analysis. The assessment results obtained from the audio visual media Glenn Doman can develop expressive language skills of children with autistic abilities provided by service providers according to the characteristics of the child, while also supporting other aspects such as assistance programs and improvements in service delivery and therapist creativity or the teacher in providing a service program.