PERANCANGAN BUKU INTERAKTIF SELF-COMPASSION BAGI REMAJA USIA 17-18 TAHUN
SELF-COMPASSION INTERACTIVE BOOK DESIGN FOR YOUTH 17-18 YEARS OLD
Sebagai masa peralihan, masa remaja juga disebut dengan masa kritis dan penuh tekanan. Salah satunya adalah timbulnya kecemasan. Dampak dari kecemasan tersebut adalah hilangnya motivasi dan rasa kepercayaan diri. Upaya untuk mengatasi kecemasan yaitu dengan menerima segala kenyataan dan kekurangan dengan menumbuhkan rasa menyayangi diri sendiri yang disebut dengan Self-Compassion. Pengembangan Self-Compassion pada seseorang salah satunya dengan berpikir positif untuk memotivasi agar tercapai tujuannya. Motivasi menjadi korelasi positif sebagai pengembangan diri pada masa remaja. Maka dari itu media buku interaktif dirancang sebagai upaya pengembangan diri serta memperkuat motivasi diri untuk mencapai suatu tujuan. Metode yang digunakan pada perancangan ini adalah kualitatif dengan mengumpulkan data primer melalui wawancara seorang praktisi psikolog serta remaja dan data sekunder melalui dokumentasi. Analisis menggunakan 5W 1H untuk mendapatkan data yang berupa konsep perancangan dari buku interaktif “Rise Up”. Konten dalam buku mengangkat komponen utama dari Self-Compassion yaitu Self-Kidness, Common Humanity, dan Mindfulness. Selain sebagai motivasi bagi remaja buku interaktif ini diharapkan dapat menjadi media pengembangan diri. Pada perancangan ini masih terdapat banyak kekurangan, diharapkan perancang selanjutnya dapat mengulas media pengembangan diri lebih dalam, serta dapat memperhatikan aspek manajemen waktu.
Keywords: Pengembangan diri, Motivasi, Buku Interaktif, Remaja.
As a transition period, adulthood is also called a critical and stressful period and one among of them is the anxiety. The impact of this anxiety were a loss of motivation and self-confidence thus the efforts to overcome the anxiety is to accept every facts and the struggle by growing a sense of self-love which is called The Self-Compassion. One of many ways to develop The Self-Compassion in someone is to think positively to motivate the person to achieve their desired goals. Motivation also becomes a positive correlation with the self-development in adolescence. Therefore, the interactive book media is designed as an effort to develop self and strengthen self-motivation to achieve the goal. The method that used in this design is qualitative methods that achieved by collecting primary data through interviews with a psychologist and adolescents. The secondary data is collecting through documentation. The analysis uses 5W 1H to obtain data in the form of design concepts from the interactive book "Rise Up". The contents in the book were to raises the main components of Self-Compassion, which are Self-Kindness, Common Humanity, and Mindfulness. Apart from being a motivation for the young adult, this interactive book is expected to be a medium for self-development. During the design, there are still many shortcomings and in hope for the next designer can review the media for self-development more deeply, and able to pay more attention to the aspects of time management.
Keywords: Self-development, Motivation, Interactive Books, Adolescence.