ABSTRAK
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh strategi belajar bahasa Jepang yang digunakan oleh empat siswa SMA untuk lulus Japanese Language Proficiency Test (JLPT) level N3. Materi bahasa Jepang di SMA masih pada JLPT level N5 dan N4, tetapi empat siswa dapat lulus JLPT level N3. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan strategi belajar dan faktor pengaruh kelulusan JLPT level N3 pada siswa SMA. Penelitian ini terdapat dua rumusan masalah. Untuk menjawab rumusan masalah pertama (strategi belajar) menggunakan teori milik Munadi dan Oxford. Untuk menjawab rumusan masalah kedua (faktor pengaruh) menggunakan teori milik Munadi dan Baharuddin.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data yang dianalisis adalah hasil wawancara. Berdasarkan hasil analisis dapat diketahui sebagai berikut.
1. Strategi belajar kelulusan JLPT N3 dibagi menjadi tipe strategi belajar dan penggolongan strategi belajar.
a. Tipe strategi belajar bahasa Jepang siswa 1, siswa 3 dan siswa 4 menggunakan audio-visual. Siswa 1, siswa 2 dan siswa 3 menggunakan multimedia. Siswa 2 dan siswa 4 menggunakan membaca/menulis, siswa 2 menggunakan visual.
b. Strategi belajar bahasa Jepang siswa 1 menggunakan strategi kognitif, strategi kompensasi, strategi metakognitif, dan strategi sosial. Siswa 2 menggunakan strategi ingatan, strategi kognitif, strategi kompensasi, strategi metakognitif, dan strategi sosial. Siswa 3 menggunakan strategi kognitif, strategi kompensasi, dan strategi metakognitif. Siswa 4 menggunakan strategi ingatan, strategi kognitif, strategi kompensasi, strategi metakognitif.
2. Faktor pengaruh kelulusan JLPT N3 ada 4 bagian.
a. Empat siswa memiliki kesehatan yang bagus, tetapi siswa 2 dan siswa 3 memiliki gangguan mata minus.
b. Siswa 1 dan siswa 3 minat belajar bahasa Jepang karena anime, siswa 2 karena buku bahasa Jepang milik orang tua, siswa 4 karena lagu dan anime.
c. Motivasi siswa 1 dan 2 mengikuti JLPT N3 adalah untuk mengukur kemampuan bahasa Jepang, motivasi siswa 3 dan siswa 4 adalah ingin sekolah di Jepang.
d. Selain belajar dari buku, keempat siswa belajar bahasa Jepang dari anime, game, lagu berbahasa Jepang.
Kata Kunci : Strategi Belajar, Faktor Pengaruh Hasil Belajar, Japanese Language Proficiency Test (JLPT)
ABSTRACT
This research has background of the strategy of learning Japanese language which is used by four senior students that purposed for passing Japanese Language Proficiency Test (JLPT) N3 levels. The materials of Japanese learning language in senior-high school is still stuck in N4 and N5 levels. However, some several students are passed in N3 levels. The purpose of this research is in order to describe strategically learning and side-effect of elements of JLPT N3 levels in senior-high school. This research has two kinds of problem statements. To answer the problem statement, firstly, (learning strategy) is used theory by Munadi and Oxford. To answer this problem statement, secondly, (side-effect) is used theory by Munadi and Baharuddin.
This research is using descriptive qualitative method. The data analysis is a result of some interviews based from analysis result as it shown below:
1. Allowed learning strategy of JLPT is divided as learning strategy type and grouping learning strategy.
a. The types of learning strategies by student 1, student 3, and student 4 are using audio-visual. Student 1, student 2, and student 3 are using multimedia. Student 2 and student 4 both are using reading/writing. Student 2 is using visual.
b. Japanese learning strategy of student 1 is using cognitive’s strategy, compensation’s strategy, metacognitive’s strategy, and social strategies. Students 2 are using memorize, cognitive’s strategy, compensation’s strategy, metacognitive’s strategy, and social strategies. Student 3 are using cognitive’s strategy, compensation’s strategy, cognitive’s strategy. Student 4 are using remembrance strategy, cognitive’s strategy, compensation’s strategy, metacognitive’s strategy.
2. Side-effect elements of passing in JLPT N3 levels, there are 4 sections.
a. The four students are having good health, but student 2 and student 3 both are having poor eyes.
b. Student 1 and student 3 are interested by watching anime, student 2 and student 3 are interested with Japanese books by their parents, student 4 is interested by song and anime.
c. The motivation of student 1 and student 2 both are following JLPT N3 levels for measuring their Japanese language ability, the motivation of student 3 and student 4 are wanting study in Japan.
d. Besides of books, the four students studies Japanese language from anime, game, and Japanese songs.
Keywords : Strategic Learning, Side-effect of Learning Result, Japanese Language Proficiency Test (JLPT)