ABSTRAK
Permana, Dyan. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Model Guided Inquiry Berorientasi Life Skill di Madrasah Aliyah. Tesis, Program Studi Pendidikan Sains, Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. Pembimbing: (I) Prof. Dr. dr. Tjandrakirana, M.S., Sp. And., dan (II) Dr. M. Thamrin Hidayat, M.Kes.
Kata Kunci: Perangkat pembelajaran, inkuiri terbimbing, kecakapan hidup.
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran biologi model inkuiri terbimbing berorientasi life skill yang layak untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Pengembangan ini menggunakan 4D model dan diujicobakan pada 24 siswa kelas X Madrasah Aliyah dengan One-Group Pretest-Posttest Design. Data dianalisis secara deskriptif kuantitatif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan layak dengan keterlaksanaan pembelajaran baik (3-4). Kecakapan akademik siswa mencapai ketuntasan (95,8%), dan dianalisis dengan N-Gain mengalami peningkatan dengan kategori tinggi. Kecakapan sosial siswa yang dominan adalah bekerja sama dalam kelompok (94,27%). Respon siswa terhadap perangkat pembelajaran dan pelaksanaan pembelajaran positif. Hasil belajar menunjukkan bahwa siswa mencapai ketuntasan (91,7%), dan dianalisis dengan N-Gain mengalami peningkatan dengan kategori tinggi. Simpulan penelitian bahwa perangkat pembelajaran biologi model guided inquiry berorientasi life skill yang dikembangkan layak digunakan dalam pembelajaran biologi dan meningkatkan hasil belajar siswa.
ABSTRACT
Dyan Permana. 2015. Development of Biology Learning Material of Guided Inquiry Oriented Life Skill in Islamic Senior High School. Thesis, Science Education Study Program, Graduate Program, The State University of Surabaya. Adviser: (I) Prof. Dr. dr. Tjandrakirana, M.S., Sp. And., and (II) Dr. M. Thamrin Hidayat, M.Kes.
Keywords: Learning material, guided inquiry, life skill, learning outcomes.
The purpose of this research is produce biology learning material through guided inquiry model oriented life skill that feseable to improve learning outcomes. This development used the 4D model and was tested to the 24 students of 10th Islamic Senior High School with One-Group Pretest-Postest Design. Data were analyzed with descriptive quantitative qualitative. The result of learning material is feseable, applicability of learning process good (3-4). The student’s academic skill is completeness (95,8%), and it was analyzed with N-Gain increased with high categorized. The most dominant of the social skill is cooperating skill of the group (94,27%). The student’s responds toward learning material and implementation of learning are positive. The result showed that all of the students had class completed (91,7%), and it was analyzed by N-Gain increased with high categorized. The conclusion researchers that the learning’s material of guided inquiry model oriented life skill is feseable for biology learning and improve learning outcomes.