Abstrak:
Kesulitan dalam membaca anak autis yang mengakibatkan terbatasnya kemampuan akademik anak di sekolah menggambarkan fenomena secara ilmiah dan menyesuaikan diri dengan lingkungan. Media digital prezi merupakan media yang dapat digunakan sebagai pengembangan kemampuan membaca.
Tujuan penelitian ini untuk menguji pengaruh penerapan media digital prezi terhadap kemampuan membaca permulaan huruf alfabet. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian pre-eksperimen, dan rancangan penelitian one-group pretest-posttest design. Subjek penelitian ini adalah siswa autis, kelas I di SLB Tunas Kasih Surabaya. Teknik pengumpulan data berupa tes, dan teknik analisis data menggunakan statistik non parametik dengan uji Wilcoxon Match pairs test.
Z tabel hasil tes kemampuan membaca alphabet anak autis dengan menggunakan rumus sign test, diperoleh ZH=2,2 > Zt=1,96 pada taraf signifikan 5%, sehingga dapat disimpulkan ada pengaruh terhadap penerapan media digital prezi terhadap kemampuan membaca permulaan anak autis.
Kata kunci : Media Digital Prezi, Membaca Permulaan, Alfabet, Siswa Autis.
Abstract:
Difficulties reading of autistic children result in limited academic abilities of children in school describe the phenomenon scientifically and adapt to the environment. Prezi digital media is a media that can be used as a development of reading skills.
The purpose of this study was to examine the effect of the application prezi digital media on the ability to read the beginning of the letters in the alphabet. This study uses a quantitative approach with a type of pre-experimental research, and a one-group pretest-posttest design research designs. Subjects of the study is autistic students of class I at SLB Tunas Kasih Surabaya. Data collection techniques in the form of tests, and data analysis techniques using non parametic statistics with the Wilcoxon Match pairs test.
Z table results of reading tests on the alphabet of autistic children using the sign test formula, obtained by ZH = 2.2> Zt = 1.96 at a significant level of 5%, so it can be concluded that there is influence on the application of digital media prezi on the ability to read the onset of autistic children.
Keywords : Digital Prezi Media, Reading Beginning, Alphabet,
Autistic Students.