The effect of festival satisfaction as a mediating variable on the effect of festival quality and positive emotion on the loyalty festival of Jazz Traffic Festival visitors in Surabaya
Industri festival musik mengalami perkembangan sejak tahun 2010 hingga kini ditandai dengan banyaknya festival musik yang mulai bermunculan secara rutin dilaksanakan setiap tahunnya atau hanya untuk seremonial tertentu. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan membahas pengaruh festival quality dan positive emotion terhadap festival loyalty dengan festival satifaction sebagai variabel mediasi pada pengunjung Jazz Traffic Festival di Jawa Timur. Penelitian ini menggunakan 200 responden dengan teknik non-probability sampling dan metode yang digunakan adalah judgemental sampling. Metode pengumpulan data dilakukan dengan menyebarkan kuesioner secara online. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisi jalur (path analysis). Hasil penelitian menemukan bahwa festival quality dan positive emotion berpengaruh positif signifikan terhadap festival loyalty dan festival satisfaction terbukti sebagai varibel mediasi. Hasil penelitian ini menyarankan pihak penyelenggara Jazz Traffic Festival atau promotor festival musik lainnya untuk memperhatikan kualitas layanan festival dan emosi pengunjung yang terbentuk ketika mengunjungi suatu festival musik untuk meningkatkan kepuasan sehingga berdampak pada loyalitas terhadap festival tersebut.
The music festival industry has been developing since 2010 until now, marked by the number of music festivals that have begun to appear, routinely held every year or only for certain ceremonies. This study aims to analyze and discuss the effect of festival quality and positive emotion on loyalty festivals with festival satifaction as a mediating variable for visitors to the Jazz Traffic Festival in East Java. This study used 200 respondents with non-probability sampling techniques and the method used was judgmental sampling. Data collection method is done by distributing questionnaires online. The data analysis technique used in this study is the path analysis technique. The results found that festival quality and positive emotion had a positive effect on loyalty festivals and festival satisfaction proved to be a mediating variable. The results of this study suggest the organizers of the Jazz Traffic Festival or other music festival promoters to pay attention to the quality of festival services and the emotions of visitors formed when visiting a music festival to increase satisfaction so that the impact on loyalty to the festival.