Assistive Speech-To-Text (STT) Technology In "Introducing Animal Metamorphosis" Written Expression For Children With Learning Difficulties
Penggunaan teknologi asistif memberikan dampak yang positif dalam pembelajaran bagi siswa dengan kesulitan belajar khususnya menulis. Kesulitan dalam mengekspresikan ide ke dalam tulisan tangan mempengaruhi pembelajaran menulis IPA dalam mendeskripsikan proses metamorfosis hewan. Penulisan artikel bertujuan untuk menganalisis secara deskriptif teknologi asistif speech-to-text pada ekspresi tulis “mengenal metamorfosis hewan” anak kesulitan belajar. Desain penelitian ini menggunakan metode literature review dan di analisis menggunakan teknik data kualitatif dengan mengkaji kumpulan literatur terkait sebagai sumber data. Terdapat 28 artikel (23 artikel internasioanl dan 5 artikel nasional) dengan membahas tema yang sejenis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan teknologi asistif speech-to-text dapat membantu anak kesulitan belajar melakukan kegiatan menulis ekspresif secara mandiri menjadi lebih panjang, lebih komplek dan lebih sedikit mengandung kesalahan dalam penulisan ejaan.
The use of assistive technology has a positive impact on learning difficulties especially writing. Difficulty in expressing ideas into handwriting affects learning science, particularly describing the process of animal metamorphosis. The aim of article writing is to analyze descriptively the application of speech-to-text assistive technology in the written expression “knowing animal metamorphosis” for children with learning difficulties. The research design used a literature review method and analyzed using qualitative data techniques by examining the collection of related literature as a data source.there are 28 articles (23 international articles and 5 national articles) discussing similar themes. The results research shows that the use of speech-to-text assistive technology can help children with learning difficulties doing expressive writing activities independently, becomes much longer in duration, more complex and less error made during the process in spelling writing.