Implementasi Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru
Implementation Of Academic Supervision in Improving Teacher Profesionalism
Supervisi akademik bertujuan untuk membantu guru dalam pengembangan, mendorong guru dalam mengembangkan proses pembelajaran, serta pemberian bantuan bagi guru untuk menyelesaikan permasalahan yang dialami. Tujuan dari penulisan artikel ilmiah ini ialah untuk menjelaskan implementasi supervisi akademik dalam meningkatkan profesionalisme guru. Dengan metode penulisan studi literatur yang menggunakan penelitian konseptual dan berhubungan dengan ide dan teori. Yang menjadi bahan kajian literatur diklasifikasikan menjadi dua yakni sepuluh jurnal nasional dan sepuluh jurnal internasional. Tahapan dalam penulisan studi literatur meliputi: menyeleksi topik, mencari literatur, mengembangkan pendapat, survei literatur, kritik literatur, dan menulis review. Hasil literatur menunjukkan bahwa implementasi supervisi akademik terdapat tiga tahap yaitu, perencanaan, pelaksanaan, dan tindak lanjut guna meningkatkan profesionalisme guru. Untuk meningkatkan profesionalisme guru, ketiga tahap supervisi akademik harus dijalankan sesuai dengan konsep dasar supervisi. Sehingga upaya untuk meningkatkan profesionalisme guru melalui supervisi akademik dapat berjalan sesuai dengan tujuan dan sasaran supervisi akademik.
Academic supervision aims to assist teachers in competency development, encourage teachers to develop the learning process, and provide assistance for teachers to solve problems experienced. The purpose of writing this scientific article is to explain the implementation of academic supervision in improving teacher professionalism. With the method of writing a literature study that uses conceptual research and deals with ideas and theories. The material for the literature review is classified into two, namely ten national journals and ten international journals. The stages in writing a literature study include: selecting topics, searching for literature, developing opinions, surveying literature, criticizing literature, and writing reviews. The results of the literature show that the implementation of academic supervision has three stages, namely, planning, implementing, and following up to improve teacher professionalism. To improve teacher professionalism, the three stages of academic supervision must be carried out in accordance with the basic concept of supervision. So that efforts to improve teacher professionalism through academic supervision can run according to the goals and objectives of academic supervision.