THE RELATIONSHIP BETWEEN INTERPERSONAL COMMUNICATION AND CONFIDENCE WITH THE SOCIAL ADJUSTMENT OF SMPN STUDENTS IN KRIAN
Pandemi Covid-19 menimbulkan banyak perubahan dalam tatanan kehidupan sehingga diperlukan penyesuaian dengan lingkungan dan kebiasaan baru di era pandemi ini. Banyak faktor yang mempengaruhi kemampuan siswa dalam melakukan penyesuaian sosial. Dalam penelitian ini, ditekankan pada faktor komunikasi interpersonal dan kepercayaan diri yang dapat diintervensi oleh guru Bimbingan dan Konseling. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan komunikasi interpersonal dan kepercayaan diri dengan penyesuaian sosial siswa SMPN di Krian. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif dengan desain penelitian korelasional. Sasaran penelitian adalah siswa SMPN di Krian yang terdiri dari tiga sekolah dengan populasi 1.074 siswa. Sampel penelitian sejumlah 265 siswa diambil menggunakan teknik proportional random sampling. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan aplikasi IBM SPSS Statistics 25.0 for Windows. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan antara komunikasi interpersonal dengan penyesuaian sosial siswa SMPN di Krian yang berarah positif, tidak adanya hubungan antara kepercayaan diri dengan penyesuaian sosial siswa SMPN di Krian, dan adanya hubungan antara komunikasi interpersonal dan kepercayaan diri dengan penyesuaian sosial siswa SMPN di Krian dengan tingkat kekuatan hubungan antar variabel berada pada kategori cukup.
Kata Kunci : kepercayaan diri, komunikasi interpersonal, penyesuaian sosial
The Covid-19 pandemic has caused many changes in the order of life so that adjustments are needed to the environment and new habits in this pandemic era. Many factors affect students' ability to make social adjustments. In this study, the emphasis is on interpersonal communication and self-confidence factors that can be intervened by Guidance and Counseling teachers. This study aims to determine the relationship between interpersonal communication and self-confidence with social adjustment of SMPN students in Krian. This research is a type of quantitative research with a correlational research design. The target of this research is SMPN students in Krian, which consists of three schools with a population of 1,074 students. The research sample of 265 students was taken using proportional random sampling technique. The data analysis technique in this study uses the IBM SPSS Statistics 25.0 for Windows application. The results showed that there was a relationship between interpersonal communication and social adjustment of SMPN students in Krian which had a positive direction, there was no relationship between self-confidence and social adjustment of SMPN students in Krian, and there was a relationship between interpersonal communication and self-confidence with social adjustment of SMPN students in Krian with the level of strength of the relationship between variables is in the sufficient category.
Keyword : self confidence, interpersonal communication, social adjustment