Pemilihan model pembelajaran yang akan digunakan dalam proses kegiatan belajar mengajar merupakansalah satu tugas seorang guru. dalam kegiatan belajar mengajar, siswa mempunyai berbagai macamkarakteristik dan perbedaan daya tangkap sehingga guru dituntut untuk inovatif dalam penyampaianmateri belajar. Model pembelajaran kooperatif yang bervariasi dapat menjadi salah satu pilihan gurudalam penyampaian materi belajar yang lebih inovatif sehingga diharapkan dapat memotivasi siswa untukbelajar. Tujuan dari studi literatur ini ialah untuk mengetahui diantara model pembelajaran NHT danmodel pembelajaran TGT, yang manakah model pembelajaran yang lebih efektif dalam meningkatkanhasil belajar ranah kognitif siswa. Studi literatur ini menggunakan Google Scholar untuk memperolehartikel dari rentang tahun 2015-2020 menggunakan 2 kata kunci yaitu “Penggunaan NHT dua siklus untukmeningkatkan hasil belajar siswa smk” dan “Penggunaan TGT dua siklus untuk meningkatkan hasilbelajar siswa smk. Dengan menggunakan kata kunci diperoleh 2160 artikel yang relevan mengenai modelpembelajaran NHT dan diperoleh 2190 artikel yang relevan mengenai model pembelajaran TGT dankemudian artikel-artikel tersebut dilakukan proses identification, screening, dan eliglibility sehinggadidapatkan 10 artikel yang relevan dengan tujuan penelitian. Berdasarkan kajian literatur dan hasilpenelitian diperoleh kesimpulan: Penggunaan model pembelajaran TGT lebih efektif untuk meningkatkanhasil belajar kognitif siswa dibandingkan model pembelajaran NHT dengan rerata kenaikan 13,5 denganskor kenaikan tertinggi 20 dan skor kenaikann terendah 6,57.
The selection of learning models that will be used in the process of teaching and learning activities is oneof the duties of a teacher. In teaching and learning activities, students have various characteristics anddifferences in grasping power so that teachers are required to be innovative in the delivery of learningmaterials. Varied cooperative learning models can be one of the teacher's choices in delivering moreinnovative learning materials so that they are expected to motivate students to learn. The purpose of thisliterature study is to find out between the NHT learning model and the TGT learning model, whichlearning model is more effective in improving students' cognitive learning outcomes. This literature studyuses Google Scholar to obtain articles from the 2015-2020 range using 2 keywords, namely "Use of twocycles of NHT to improve student learning outcomes of high school students" and "Use of two cycles ofTGT to improve student learning outcomes of high school students. By using keywords, 2160 relevantarticles were obtained regarding the NHT learning model and 2190 relevant articles were obtainedregarding the TGT learning model and then the articles were identified, screened, and eligible to obtain10 articles relevant to the research objectives. Based on the literature review and research results, it isconcluded: The use of the TGT learning model is more effective in improving students' cognitive learningoutcomes than the NHT learning model with an average increase of 13.5 with the highest score of 20 andthe lowest score of 6.57.