PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG (DIRECT INSTRUCTION) PADA KOMPETENSI DASAR PERAWATAN KULIT WAJAH SECARA MANUAL DI SMK NEGERI 3 KEDIRI
APPLICATION OF DIRECT INSTRUCTION DIRECT IN LEARNING COMPETENCE BASED ON FACIAL SKIN CARE MANUALLY IN MIDDLE VOCATIONAL SCHOOLS 3 KEDIRI
Abstrak
Model pembelajarannlangsung (Direct Instruction) merupakan model pembelajarann untuk menunjanggproses belajar mengajar yang berkaitan dengan pengetahuanndan keterampilan kepada siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) keterlaksaan sintaks, 2) aktivitas siswa, 3) hasil kompetensi siswa, 4) respon siswa.
Jenis penelitian ini yaitu pre-eksperimental design dengan desain One GruppPretest-PosttesttDesign. Sasaran penelitian ini adalah 36 siswa sekolah kecantikan Kelas X SMK Negeri 3 Kediri. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, tes dan kuesioner.Analisissdataayang digunakan yaitu rumus uji-t dan presentase.
Hasil penelitiannmenunjukkan 1) Implementasi sintaksis dua sesi telah meningkat sebesar 0,30, dengan skor rata-rata 3,61 menjadi 3,91 dengan kategori sangat baik. 2) Aktivitas siswa pada pertemuan pertama dan kedua mencapai persentase rata-rata 91,7% dan 98,7% dengan kategori sangat baik. 3) Hasil kompetensi siswa dalam ranah kognitif dicatat dengan skor rata-rata pada pretest 59,64 dan post-test 87,5. Dalam domain psikomotorik, nilai rata-rata dalam pre-test adalah 57.981 dan pada post-test 96.011. Uji-t dalam domain kognitif mendapat skor 27.074, sedangkan dalam domain psikomotor adalah 25.019 dengan tingkat signifikan 0,000.00.05, sehingga skor keterampilan siswa adalah perbedaan yang signifikan antara hasil sebelum dan sesudah tes. 4) Hasil keseluruhan Respon siswa adalah 98,6%, kategorinya baik.
Kata Kunci: Model Pembelajaran Langsung (Direct Intruction), Perawatan Kulit Wajah secara Manual.
Abstract
Direct learning model (Direct Instruction) is a learning model to support teaching and learning processes related to knowledge and skills to students. This study aims to find out 1) syntax accuracy, 2) student activities, 3) student competency results, 4) student responses. This type of research is pre-experimental design with One Group Pretest-Posttest Design.
The targets of this study were 36 students of Grade 1 Beauty School in SMK Negeri 3 Kediri. Data collection methods used were observation, test and questionnaire. Analysis of the data used is the t-test formula and prosentase.
The results showed 1) the syntax implementation in the two meetings increased by 0.30 with the acquisition of an average score of 3.61 to 3.91 with a very good category. 2) student activities at the first and second meetings obtained an average percentage of 91.7% and 98.7% with a very good category. 3) the results of student competence in the cognitive realm are obtained an average score of pretest 59.64 and posttest 87.5. Whereas in the psychomotor domain, the average values obtained at pretest 57.981 and posttest 96.011. The t test in the cognitive domain got a score of 27.074 while in the psychomotor domain it ws 25.019 with a significant level of 0.000˂0.05, so that the results of student competencies were significant differences between the pretest and posttest results. results of student competence shows that there are significant differences between the results of the pretest and posttest 4) the overall student response obtained a percentage of 98.6% with a very good category.
Keywords : Direct Learning Model (Direct Intruction), Facial Skin Care Manually.