THE INFLUENCE OF GAMIFICATION IN MATHEMATICAL LOGIC GAMES AND INTEREST IN LEARNING ON CHILDREN'S COGNITIVE DEVELOPMENT IN TKM NU 25 NURUL HIKMAH GRESIK
Kata Kunci: gamifikasi, minat belajar, perkembangan kognitif
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan mengkaji lebih dalam pengaruh gamifikasi dalam permainan logika matematika dan minat belajar terhadap perkembangan kognitif kelompok B di TKM NU 25 Nurul Hikmah Gresik.
Jenis penelitian menggunakan eksperimen melalui pendekatan kuantitatif. Variabel penelitian terdiri dari dua variabel bebas dan satu variabel terikat. Variabel bebas yakni gamifikasi dalam permainan logika matematika dan minat belajar. Sedangkan variabel terikat dalam penelitian ini yaitu perkembangan kognitif. Subjek dalam penelitian ini sejumlah 22 anak terbagi 10 anak dalam kelas eksperimen dan 12 anak dalam kelas kontrol. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan ANOVA yang menunjukkan bahwa (1) ada pengaruh yang signifikan antara gamifikasi dalam permainan logika matematika terhadap perkembangan kognitif anak, secara statistik nilai thitung sebesar 10,501 dan nilai sig. 2 tailed 0,000. Apabila dilakukan perbandingan maka nilai thitung > ttabel yaitu (10,501>2,086) dan hasil sig. (2) ada pengaruh minat belajar pada perkembangan kognitif anak, secara statistik diperoleh nilai thitung sebesar 10,501 dan nilai sig. 2 tailed 0,000. Apabila dilakukan perbandingan maka nilai thitung > ttabel yaitu (10,501>2,086) dan hasil sig.
Penelitian ini dapat menjadi informasi dan evaluasi dalam pendidikan anak usia dini yang efektif serta sebagai sumber belajar yang dapat mengembangkan inovasi bagi pembelajaran dalam meningkatkan perkembangan kognitif anak usia dini secara optimal.
Nabighoh, Wahyun Nabila. 2022. The Effect of Gamification in Mathematical Logic Games and Learning Interest on Children's Cognitive Development at TKM NU 25 Nurul Hikmah Gresik. Thesis, Basic Education Study Program Concentration PAUD, Postgraduate, State University of Surabaya. Supervisor: (I) Prof. Dr. Mustaji, M.Pd. and (II) Dr. Hendratno, M. Hum.
Keywords: gamification, interest in learning, cognitive development
This study aims to describe and examine more deeply the effect of gamification in mathematical logic games and interest in learning on cognitive development of group B at TKM NU 25 Nurul Hikmah Gresik.
This type of research uses experiments through a quantitative approach. The research variables consisted of two independent variables and one dependent variable. The independent variables are gamification in mathematical logic games and interest in learning. While the dependent variable in this study is cognitive development. The subjects in this study were 22 children divided into 10 children in the experimental class and 12 children in the control class. The data analysis technique in this study used ANOVA which showed that (1) there was a significant effect between gamification in mathematical logic games on children's cognitive development, statistically the tcount value was 10,501 and the sig value. 2 tailed 0.000. If a comparison is made, the value of tcount > ttable is (10,501>2,086) and the result is sig. (2) there is an influence of interest in learning on children's cognitive development, statistically obtained the tcount value of 10,501 and the value of sig. 2 tailed 0.000. If a comparison is made, the value of tcount > ttable is (10,501>2,086) and the result is sig.
This research can be used as information and evaluation in effective early childhood education and as a learning resource that can develop innovations for learning in optimally increasing early childhood cognitive development.