Pengaruh Kompetensi Profesional dan Gaya Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi
The Effect of Professional Competence and Teacher Teaching Style on Learning Outcomes of the
Economics Subject
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis seberapa besar pengaruh kompetensi profesional dan gaya mengajar guru terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi. Penelitian ini akan meneliti dengan metode kuantitatif dengan sampel 158 peserta didik dari tiga SMA se-Kecamatan Driyorejo dengan menggunakan tingkat kesalahan 5%. Teknik yang digunakan untuk mengumpulksn sampel merupakan teknik proportional stratified random sampling. Terdapat tahapan dalam analisis data adalah dengan analisis uji asumsi klasik, analisis regresi linier berganda, uji t dan uji koefisien determinasi. Hasil dari penelitian ini adalah kompetensi profesional dan gaya mengajar guru berpengaruh positif secara parsial terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA se- Kecamatan Driyorejo.
The aims of the research are to analyze how much influence the professional competence and teaching style of teachers have on student learning outcomes in economic subjects. This study will examine quantitative methods with a sample of 158 students from three high schools in Driyorejo district using an error rate of 5%. The technique used to collect samples is a proportional stratified random sampling technique. There are stages in data analysis, namely the classical assumption test analysis, multiple linear regression analysis, t test and test the coefficient of determination. The results of this study were the professional competence and teaching style of teachers partially positive effect on student learning outcomes in economics subjects in high schools in Driyorejo district.