Learning motivation and work readiness of program participants in the courses and training in the magistra utama of the city of Kediri
Motivasi belajar yang ada dalam diri individu sangatlah penting, setiap individu tentunya memiliki keinginan untuk terus belajar supaya menambah wawasan dan bakat yang dimilikinya, agar mudah dalam mencari pekerjaan. Namun, pada kenyataannya masih banyak individu yang kurang motivasi belajar yang tinggi dalam dalam mengikuti pembelajaran yang belangsung. Dengan adanya motivasi belajar yang tinggi maka peserta didik memiliki semangat dalam kegiatan pembelajaran sehingga materi pengetahuan ataupun keterampilan yang disampaikan oleh instruktur akan mudah dipahami, diulang dan dipraktekkan oleh peserta didik serta percaya diri yang ada pada diri peserta didik akan muncul. Dengan begitu, keberhasilan belajar peserta didik akan tinggi. Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk menguraikan dan menganalisis keterkaitan motivasi belajar dengan kesiapan kerja peserta didik pendidikan di LKP Magistra Utama Kpta Kediri. Artikel ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan pendekatan yang digunakan dalam artikel ini adalah menggunakan literature review. Adapun hasil dari penelitian ini adalah adanya keterkaitan motivasi belajar dengan kesiapan kerja peserta didik di lembaga kursus dan pelatihan, dikarenakan dengan adanya motivasi belajar yang tinggi maka akan meningkatkan pengetahuan, keterampilan dan perubahan sikap terhadap diri peserta didik pendidikan sehingga akan menghasilkan lulusan yang dibekali dengan kesiapan kreja yang cukup matang.
Kata kunci : Lembaga kursus dan pelatihan, motivasi belajar, kesiapan kerja
Motivation of learning that exists in individuals is very important, every individual must have a desire to continue learning so that they will broaden their horizons and talents, so that they can easily find work. However, in reality there are still many individuals who lack high learning motivation in following ongoing learning. With high motivation to learn, students have enthusiasm in learning activities so that the material knowledge or skills delivered by the instructor will be easily understood, repeated and practiced by students and the confidence that exists in the students will emerge. That way, students' learning success will be high. The purpose of writing this article is to describe and analyze the relationship between learning motivation and work readiness for equality education students. This article uses a qualitative approach with the approach used in this article is to use literature review. The results of this study are the relationship between learning motivation and work readiness of students at LKP, due to the high motivation of learning, it will increase knowledge, skills and changes in attitudes towards self-educated students so that it will produce graduates who are equipped with sufficient work readiness mature.
Keywords: course and training institutions, learning motivation, work readiness