STRATEGI MENYIMAK BAGI SISWA SMA: SEBUAH GAMBARAN UMUM
THE LISTENING STRATEGIES OF THE SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS: AN OVERVIEW
Menyimak dianggap sebagai salah satu keterampilan penting dalam pembelajaran bahasa karena menyimak terlibat langsung dengan input bahasa dan saling bekerja sama dengan keterampilan bahasa lainnya. Banyak pelajar menganggap menyimak sebagai keterampilan yang paling sulit untuk dikuasai. Namun, keterampilan menyimak kurang mendapat perhatian dari guru dan pengajaran materi. Peserta didik jarang dilengkapi dengan strategi yang dapat memudahkan mereka untuk memahami input (materi) menyimak. Karena itu, guru perlu mendukung siswa dalam menemukan strategi yang sesuai untuk membantu mereka menjadi pendengar yang lebih baik. Artikel ini akan menyampaikan berbagai kesulitan peserta didik dalam proses menyimak mereka dan penggunaan strategi mendengarkan di kalangan siswa sekolah menengah atas yang dapat membantu mengatasi masalah menyimak mereka untuk menjadi pembelajar bahasa yang sukses. Beberapa implikasi pedagogis juga disajikan di akhir artikel.
Kata Kunci: pemahaman menyimak, kesulitan peserta didik, strategi menyimak, strategi meta-kognitif, strategi kognitif, strategi sosial-afektif.
Listening is counted as one of the crucial skills in language learning since listening involved with the language input and used to cooperate with other language skills. Many learners considered listening as the most challenging skill to be mastered. However, listening skills get the least attention from the teacher and the material’s instructional. Learners are rarely equipped with a strategy that can ease them to understand the listening input. Therefore, teachers need to support the students in finding a suitable strategy to help them to be better listeners. This article will deliver kinds of learners’ difficulties in their listening process and the use of listening strategy among senior high school students that assist them in overcoming their listening problems for becoming successful language learners. Some pedagogical implications also presented at the end of the article.
Keywords: listening comprehension, learners’ difficulties, listening strategy, meta-cognitive strategy, cognitive strategy, socio-affective strategy.