PEMBELAJARAN BRAILLE BERMEDIA FLASHCARD DI TKLB TUNANETRA
A study of Braille using Flashcard Special Needs School of Kindergarten for Blind Student
Anak tunanetra pada usia dini mengalami hambatan dalam belajar huruf braille. Hambatan tersebut dikarenakan pengaruh kepekaan dalam indra perabaan dan konseptual huruf braille. Sehingga perlu adanya media yang menunjang program pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan membaca anak tunanetra. Tujuan penulisan ini mendekripsikan kemampuan membaca anak tunanetra dengan menggunakan flashcard braille. Penelitian ini dilakukan meelalui kajian literature. Hasil penelitian ini menunjukkan kemampuan dalam memahami huruf braille menggunakan flashcard braille dapat membuat siswa menunjukan perkembangan dalam pemahaman konsep huruf braille. Siswa dapat mengidentifikasi titik – titik timbul huruf abjad dalam braille.
Children who are blind at an early age experience obstacles in learning braille. These obstacles are due to the influence of sensitivity in the sense of touch and conceptual braille letters. So the need for media that supports learning programs to improve reading skills of blind children. The purpose of this writing is to describe the ability to read blind children using a braille flashcard. This research was conducted through a literature review. The results of this study indicate the ability to understand braille using the braille flashcard can make students show developments in understanding the concept of braille letters. Students can identify the dots arising from the letters of the alphabet in braille.