Penelitian pengembangan ini memiliki tujuan untuk mengembangkan bahan ajar berupa buku ajar berbasis Scientific Approach pada mata pelajaran Pratikum Akuntansi Lembaga/Instansi Pemerintah di kelas XI Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Negeri 2 Tuban agar dapat mempermudah dalam memahami materi bagi peserta didik maupun guru saat kegiatan pembelajaran di kelas. Penelitian ini juga memiliki tujuan lain yaitu dapat mengetahui kelayakan dan respon peserta didik terhadap buku ajar pratikum akuntansi lembaga/instansi pemerintah yang telah dikembangkan. Model pengembangan buku ajar ini menggunakan model pengembangan 4D yang meliputi: tahap pendefinisian, tahap perancangan, tahap pengembangan, dan tahap penyebaran. Akan tetapi tahap penyebaran tidak lakukan.
Hasil penelitian ini menunjukan perolehan hasil presentase dari kelayakan materi adalah 91% dengan kriteria sangat layak. Kelayakan bahasa adalah 85,71% dengan kriteria sangat layak dan kelayakan kegrafikan adalah 97,69% dengan kriteria sangat layak. Sehingga rata-rata komponen kelayakan buku ajar adalah 91,47% dengan kriteria sangat layak. Adapun hasil respon peserta didik memperoleh presentase sebesar 88,82% dengan kriteria sangat baik. Maka dari hasil di atas dapat disimpulkan bahwa buku ajar pratikum akuntansi lembaga/instansi pemerintah berbasis scientific approach sangat layak digunakan sebagai bahan ajar saat kegiatan pembelajaran dikelas.
This development research aims to develop teaching materials in the form of a textbook based on scientific approach in subject of institutions of accounting practices/government intitutions in class XI accounting and financial institutions SMK Negeri 2 Tuban in order to make it easier to understand the material for students and teachers during learning activities in classroom. This research also has other objectives, namely to be able to determine the feasibility and response of students to the textbooks in subject of institutions of accounting practices/government intitutions that have been developed. This development model in this textbook uses a 4D development model which includes: the defining phase, the design phase, the development phase, and the deployment phase. However, the deployment stage does not do.
The results of this study show that the results obtained from the percentage of material feasibility are 91% with very feasible criteria. This Language feasibility is 85.71% with very feasible criteria and the feasibility of graphics is 97.69% with very feasible criteria. So, that the average component of the feasibility of textbooks is 91.47% with very feasible criteria. The results of the response of students obtained a percentage of 88.82% with very good criteria. So, from the results above it can be concluded that the textbooks in subject of intitutions of accounting practices/government institutions based on scientific approach are very feasible to be used as teaching materials when learning activities in the classroom.