LITERATURE STUDY ON THE USE OF MOBILE GAMES AS A LEARNING MEDIA IN MATHEMATICS LESSONS ON LEARNING OUTCOMES OF HIGH SCHOOL STUDENTS
Dengan berkembang pesatnya teknologi saat ini, berdampak terhadap dunia pendidikan menjadi semakin berkembang. Upaya peningkatan efisiensi dengan unsur pendidikan sangat diperlukan sebagai alternatif dan inovasi yang dapat dimanfaatkan guna memaksimalkan proses pembelajaran. Penggunaan media pembelajaran pembelajaran berfungsi untuk memperjelas materi pembelajaran sehingga tercapainya tujuan pembelajaran. Penerapan game edukasi dapat meningkatkan minat dan mendorong motivasi belajar sehingga siswa berperan lebih aktif (Student Center Learning) dan kegiatan pembelajaran tidak berpusat hanya pada guru. Hasil belajar siswa dijadikan sebagai indikasi keefektifan dari penggunaan game edukasi yang diterapkan pada kegiatan pembelajaran. Penggunaan dari ponsel pintar dengan sistem operasi android masih banyak digunakan sebagai sarana komunikasi dan media hiburan sehingga penggunaannya masih belum maksimal. Matematika merupakan mata pelajaran yang diberikan di segala tingkat pendidikan sebagai bekal siswa untuk memiliki kemampuan berpikir logis, analitis, sistematis, kritis, dan kreatif. Penggunaan media pembelajaran mobile game memungkinkan kegiatan pembelajaran menjadi lebih efektif dan efisien dengan tercapainya tujuan pembelajaran. Pada studi literatur ini menunjukkan penggunaan mobile game sebagai media pembelajaran untuk mengetahui pengaruh dan perbedaan hasil belajar matematika pada tingkat menengah atas berdasarkan literatur yang berasal dari jurnal dan artikel ilmiah
As technology develops rapidly today, the impact on the world of education is increasing. Efforts to increase efficiency with elements of education needed as alternatives and innovations that can be utilized to maximize the learning process. The learning media used to clarify learning resources so that learning outcomes can met. The application of educational games can increase interest and encourage learning motivation so that students play a more active role (Student Center Learning) and learning activities not centered only on the teacher. Student learning outcomes used as an indication of the effectiveness of the use of educational games that apply to learning activities. The use of smart phones with the Android operating system is still widely used as a means of communication and entertainment media so that its use still not maximized. Mathematics is a subject given at all levels of education as a provision for students to have the ability to think logically, analytically, systematically, critically, and creatively. The use of mobile game learning media allows learning activities to be more effective and efficient with the achievement of learning objectives. This literature study shows the use of mobile games as a learning medium to determine the effect and differences in learning outcomes of mathematics at the upper secondary level based on literature originating from scientific journals and articles.