ABSTRAK
Robiatul Adawiyah. 2015. The Implementation of Writing Conference in Teaching Essay Writing to the English Department Students in the University. English Departmen, state university of surabaya. Advisor: Wiwiet Eva Savitri, S.Pd., M.Pd
Kata kunci: Writing Conference, Respon Siswa, Keterampilan Menulis
Writing Conference adalah metode dalam pengajaran menulis yang dapat membantu siswa untuk memiliki perkembangan yang lebih baik dalam menulis, sayangnya, studi tentang konferensi menulis di Indonesia sangat terbatas. Dengan demikian, dalam penelitian ini peneliti melakukan penelitian tentang pelaksanaan Writing Conference sebagai salah satu metode dalam pengajaran ketrampilan menulis. Selanjutnya, subject dalam penelitian ini adalah mahasiswa Jurusan Bahasa Inggris yang termasuk dalam kelas Writing Essay dan juga guru kelas. Desain penelitian ini adalah penelitian kualitatif.
Instrumen penelitian dari penelitian ini adalah checklist observasi, pertanyaan wawancara tidak terstruktur, catatan lapangan, dan kuesioner terbuka. Untuk mengumpulkan data, peneliti melakukan observasi di kelas, mendistribusikan kuesioner kepada siswa dan melakukan wawancara dengan guru.
ABSTRACT
Keywords: Writing Conference, Students’ Response, Writing Skill
Writing conference is a method in teaching writing that can help the students to have a better development in writing, unfortunately, study about writing conference in indonesia is very limited. Thus, in this study the reseacher conduct a research about the implementation of writing conference as one of the method in teaching writing. Furthermore, the subjects ware English Department students of university who belong to an essay writing class and also the teacher of the class. The design of the study was qualitative study.
The research instruments of this research are observation checklist, unstructured interview’s questions, field note, and open-ended questionnaire. To collect the data, the researcher was conducting observation in the class, distributing the questionnaire to the students and conducting interview with the teacher.