The Effectiveness of Kahoot! in Teaching Vocabulary to Seventh Graders of Junior High School
Kata kunci: Keefektifan, Kahoot!, Kosakata
Riset ini menilik keefektifan Kahoot! dalam pengajaran untuk meningkatkan kosakata peserta didik yang duduk di bangku SMP. Bersandarkan pada observasi yang telah dilakukan oleh peneliti di salah satu SMP swasta Islami di Sidoarjo, peserta didik seringkali kesulitan untuk mempelajari bahasa inggris dikarenakan kurangnya kosakata yang dimiliki. Selain itu, guru selalu merujuk pada buku paket, yang menjemukan dan repetitif untuk peserta didik di kelas tujuh. Satu taktik menjanjikan dalam mengatasi isu-isu tersebut adalah dengan mendayagunakan program digital pendidikan bernama Kahoot! Intensi dari studi ini adalah untuk melihat keefektifan Kahoot! dalam pengajaran kosakata untuk kelas tujuh SMP. Metode kuantitatif dan desain kuasi eksperimen diimplementasikan di studi ini, dengan pre-test dan post-test selaku instrumennya. Studi ini berfokus pada 60 peserta didik sebagai subjeknya. Analisis yang diaplikasikan ialah independent sample t-test. Menurut analisis data, perbedaan yang signifikan terungkap dengan nilai p= .000. Grup yang berlaku sebagai eksperimen menunjukkan kemampuan yang terlampau superior dengan skor 76.5 dari grup yang berlaku sebagai kontrol dengan skor yang hanya 55.5. Nilai dari ukuran efek pengajaran kosakata menggunakan Kahoot! terkait materi petunjuk arah yakni 0.5, membuktikan efek besar. Dengan begitu dapat disimpulkan bahwa Kahoot! efektif dalam pengajaran kosakata untuk kelas tujuh SMP.
Keywords: Effectiveness, Kahoot! Vocabulary
The research presented here investigated Kahoot!'s effectiveness in teaching for improving students’ vocabulary to junior high school pupils. According to observation by the researcher at a private Islamic junior high school, English language learners frequently struggled with vocabulary deficiency when learning English. In addition, the teacher frequently referred to textbooks, which was tiresome and repetitive for seventh-grade students. A promising way to address these issues was to deploy the educational platform termed as Kahoot! The end goal of the present research was to ascertain whether or not Kahoot! showed its effectiveness in vocabulary teaching to junior high school seventh graders. The study utilized a quantitative methodology and was designed as a quasi-experimental design with a pre-test and a post-test as instruments. An independent sample t-test was applied. This research focused on sixty students as the subjects. Based on the data analysis, a statistically significant distinction was proven by the p-value= .000. The experimental group exhibited supreme performance with a score of 76.5 in contrast to the control group with only 55.5. The score for the effect size of teaching vocabulary using Kahoot about directions material was 0.5, showing a large effect. It can be inferred that Kahoot! demonstrates its effectiveness in teaching vocabulary to seventh graders of junior high school.