The Effect of Using Video Blogging toward Students' Speaking Ability in Vocational School
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efek dari penggunaan video blogging terhadap kemampuan berbicara siswa di sekolah menengah kejuruan. Peneliti menggunakan desain penelitian quasi experimental dengan SPSS 25 yang hasilnya dideskripsikan dalam bentuk angka dalam mencari skor siswa dan di interpretasikan dalam bentuk kata. Dalam penelitian ini akan ada dua kelas yang akan di teliti, yaitu kelas eksperimen dan kelas kontrol. Berdasarkan hasil dari penelitian ini, besar efek dalam penggunaan video blogging terhadap kemampuan berbicara siswa yang dihitung menggunakan Cohen’s d terhitung lemah. Ini dapat disimpulkan bahwa siswa yang diajar menggunakan video blogging tidak mendapat skor yang lebih baik dari siswa yang diajar dengan cara yang biasa didalam kelas.
Kata kunci : Berbicara, Video blogging, Kemampuan siswa
Abstract
This research is aimed to find out the effect of using video blogging towards students’ speaking ability in vocational school. The researcher is using quasi-experimental design with SPSS 25 which the result is described in the form of number and interpreted in the form of word. In this research, there are 2 classes that going to be investigated, experimental class and control class. Based on the result of this research, the effect size of the use of video blogging towards students’ speaking ability that was calculated by using Cohen’s d is weak effect. It can be concluded that students who taught speaking by using video blogging do not achieved better score than students who taught by using expository way in the class.
Key works: Speaking, Video Blogging, Students’ Ability