Eksplorasi Rumah Adat Joglo Pada Materi Geometri di Sekolah Dasar
Exploration of Joglo traditional house on geometry material in elementary school
Budaya yang terdapat di Indonesia bermacam-macam, salah satunya adalah rumah adat. Arsitektur rumah adat dapat dikaitkan dengan pembelajaran matematika khususnya di Sekolah Dasar yang berbasis etnomatematika. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hasil eksplorasi rumah adat Joglo di Ponorogo pada materi geometri di Sekolah Dasar. Metode pada penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Sumber data pada penelitian ini menggunakan data hasil observasi, dokumentasi dan kajian studi literatur. Hasil penelitian mendeskripsikan bahwa: (1) terdapat konsep geometri dalam rumah adat Joglo di Ponorogo yang terdiri dari bangun datar (persegi, persegi panjang, trapesium, segitiga, belah ketupat, lingkaran) dan bangun ruang (limas dan balok); (2) konsep geometri yang terdapat pada rumah adat Joglo dapat dijadikan alternatif sumber belajar matematika khususnya materi geometri berbasis etnomatematika.
Kata Kunci: rumah adat Joglo, geomteri, pembelajaran matematika, etnomatematika
There are a lot of diversity in indonesian culture. For example the traditional house and the process of making it can be related to the process of learning mathematics especially in elementary school based on ethnomatematics. This study is to describe the results of exploration of Joglo traditional house in Ponorogo on geometry concept in elementary school. The method use in this study is a qualitative approach. In this study use a qualitative approach in the form of observations, documentation and literature study studies. The results of the study describe that: (1) there are many geometrical concept’s in the Joglo traditional house in Ponorogo, consist of flat structures (square, rectangular, trapezoidal, triangular, rhombic, circle) and spaces (pyramid and cuboid); (2) the concept of geometry contains in the Joglo traditional house, it can be used as the alternative source of learning mathematics especially geometry materials based on ethnomatematics.
Keywords: Joglo traditional house, geometry, mathematics learning, ethnomatematics