Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Melaksanakan Pembelajaran Daring
The Role Of The Principal In Improving Teacher's Pedagogic Competence Implementing Online Learning
Adanya transformasi sistem pembelajaran daring akibat pandemic Covid-19. Kepala sekolah dituntut beradaptasi cepat melaksanakan sistem pembelajaran di era new normal dengan memobilitasir sumber daya sekolah, salah satunya membimbing guru meningkatkan kualitas mengajarnya. Kualitas pengelolaan mengajar guru ini berkaitan dengan kompetensi pedagogik. Tujuan artikel ini adalah untuk mendeskripsikan peran kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru melaksanakan pembelajaran daring, terutama di masa new normal. Metode yang digunakan adalah studi literatur. Dengan mengkaji berbagai sumber artikel jurnal yang terdiri dari 15 artikel nasional dan 10 artikel internasional. Hasil penelitian ini menjelaskan peran kepala sekolah sebagai; 1) supervisor; memantau, membimbing, dan membina kinerja guru melaksanakan pembelajaran daring; dan 2) fasilitator; memberikan kebebasan guru untuk meningkatkan kompetensi pedagogik sesuai kebutuhan pendidikan dan peserta didik.
Kata Kunci : peran, kepala sekolah, kompetensi pedagogik guru, pembelajaran daring
There is a transformation of the online learning system due to the Covid-19 pandemic. Principals are required to adapt quickly to implementing the learning system in the new normal era by mobilizing school resources, one of which is guiding teachers to improve the quality of their teaching. The quality of teacher’s teaching management is related to pedagogic competence. This article aims to describe the role of school principals to improving the pedagogic competence of teachers in implementing online learning, especially in the new normal period. The method used is a literature study, by reviewing various sources of journal articles consisting of 15 national articles and 10 international articles. The results of this study explain the role of the principal as; 1) supervisor; monitoring, guiding, and fostering teacher’s performance in implementing online learning; and 2) facilitator; provide accessibility for teachers to improve pedagogic competence according to the needs of education and students.
Keywords: the role, principal, teacher pedagogic competence, online learning.