THE RELATIONSHIP BETWEEN ANXIETY, GENDER, AND THE RESULTS OF LEARNING TO ROLL IN FLOOR EXERCISES
Abstrak
Di sekolah proses pembelajaran pendidikan jasmani, aktivitas senam merupakan wahana untuk mengembangkan keterampilan gerak tubuh dan kebugaran jasmani. Banyak siswa yang merasa cemas untuk melakukan pembelajaran gerak guling depan dan guling belakang, sehingga hasil belajarnya tidak optimal. Tujuan dari penelitian untuk menguji relasi antara tingkat kecemasan dan hasil belajar guling dalam senam lantai. Selain itu, penelitian ini juga menguji perbedaan tingkat kecemasan dan hasil belajar guling berdasarkan gender. Sebagai subjek penelitian adalah siswa kelas 7 SMP Laboratorium UNESA. Jumlah siswa yang diteliti yaitu 48 siswa, terdiri dari 29 siswa laki-laki dan 19 siswa perempuan. Data dikumpulkan dengan angket dan tes performa. Dalam penelitian menggunakan analisis korelasi dan uji T. Penelitian menunjukkan hasiltidak adanya hubungan yang signifikan antara kecemasan siswa dan hasil belajar guling dalam senam lantai, baik guling depan maupun guling belakang. Kecemasan siswa melakukan guling depan berkorelasi signifikan dengan kecemasan siswa melakukan guling belakang. Dalam melakukan guling belakang, terdapat perbedaan tingkat kecemasan antara siswa laki-laki dan siswa perempuan. Lebih cemas siswa perempuan dibandingkan siswa laki-laki. Hasil belajar guling depan siswa laki-laki lebih baik dibandingkan dengan siswa perempuan, sementara pada guling belakang tidak ada perbedaan yang signifikan.
Kata kunci : kecemasan, gender, hasil belajar,guling depan dan guling belakang
Abstract
In schools of physical education learning processes, gymnastics activities are a vehicle for developing bodily movement and physical fitness skills. Many students feel anxious to do front roll and back roll, so the learning outcomes are not optimal. The purpose of the study was to examine the relationship between anxiety levels and bolster learning outcomes in floor gymnastics. In addition, this study also tested differences in anxiety levels and bolt learning outcomes by gender. As the subject of the research were 7th grade students of UNESA Laboratory Junior High School. The number of students studied was 48 students, consisting of 29 male students and 19 female students. Data is collected by questionnaire and performance test. In the study using correlation analysis and T-test. The study showed the results of the absence of a significant relationship between student anxiety and learning outcomes of rolling on the floor gymnastics, both the front roll and the back roll. The anxiety of students doing front roll has a significant correlation with the anxiety of students doing back roll. In doing the back roll, there are differences in the level of anxiety between male and female students. More worried than female students than male students. The results of the front roll learning of male students are better than that of female students, while on the back roll there is no significant difference
Key words: anxiety, gender, learning outcomes, backward roll, forwardroll