Improvement of Teacher Professionalism through Clinical Supervision based on Information and Communication Technology
Penulisan atikel ilmiah bertujuan untuk mengetahui dan menelaah tentang supervisi klinis denganpemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam upaya peningkatan keprofesionalan guru. Artikelilmiah ini menggunakan metode kualitatif jenis kajian pustaka atau studi literatur. Kajian pustaka atau studiliteratur yaitu dengan cara menelaah beberapa jurnal nasional dan jurnal internasional sehingga dalammemperoleh data melalui kajian teks yang kemudian dianalisis dengan menggunakan teknik analsisi isi.Hasil dari artikel ilmiah ini adalah dengan adanya pelaksanaan program supervisi klinis berbasis teknologiinformasi dan komunikasi yang dilaksanakan secara berkesinambungan dapat meningkatkankeprofesionalan guru. Pelaksanaan program supervisi klinis berbasis teknologi informasi dan komunikasidapat memanfaatkan media seperti email, short message service (SMS), telepon, video call, rekaman video,dan media lainnya. Pelaksanaan supervisi klinis berbasis teknologi informasi dan komunikasi dilaksanakandengan tiga siklus, yaitu tahap pertemuan awal, tahap observasi kelas, dan tahap pertemuan akhir (pertemuanbalikan).Kata Kunci: Supervisi Klinis, Keprofesionalan Guru, Teknologi Informasi dan komunikasi
Writing scientific articles aims to identify and examine clinical supervision with the use of information andcommunication technology in an effort to improve teacher professionalism. This scientific article uses aqualitative method of literature review or literature study. Literature review or literature study is byreviewing several national journals and international journals to obtain data through text studies which arethen analyzed using content analysis techniques. The result of this scientific article is that theimplementation of a clinical supervision program based on information and communication technology thatis carried out continuously can improve teacher professionalism. The implementation of information andcommunication technology-based clinical supervision programs can utilize media such as email, shortmessage service (SMS), telephone, video calls, video recordings and other media. The implementation ofinformation and communication technology-based clinical supervision is carried out in three cycles, namelythe initial meeting stage, the classroom observation stage, and the final meeting stage (feedback meeting).Keywords: Clinical Supervision, Teacher Professionalism, Information and Communication Technology