Development of Learning Video Media in Perception Material Message Design Course to Improve the Ability to Interpret Messages S1 Education Technology Study Programme, The Stade University of Surabaya
Tujuan penelitian pengembangan ini adalah menghasilkan produk berupa media video pembelajaran pada mata kuliah desain pesan materi persepsi yang layak serta efektif untuk mahasiswa S1 Teknologi Pendidikan Semester 2 Universitas Negeri Surabaya. Penelitian ini menggunakan model pengembangan ADDIE. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran video ini sangat layak digunakan dalam proses pembelajaran. Hal tersebut dibuktikan dengan hasil validasi yang diperoleh dari ahli materi menunjukkan rata-rata sebesar 99%, ahli media 95%,dan respon peserta didik sebesar 83%. Pada pengujian efektivitas dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar antara kelas kontrol tanpa penggunaan media dan kelas eksperimen dengan penggunaan media, dilihat dari nilai posttest kelas eksperimen lebih tinggi dari pada kelas kontrol. Sehingga, media pembelajaran video ini efektif digunakan dalam meningkatkan hasil belajar.
The purpose of this development research is to produce a product in the form of learning video media in the message design course of perception material that is feasible and effective for undergraduate students of Educational Technology Semester 2 at Surabaya State University. This research uses the ADDIE development model. The results showed that this video learning media was very feasible to use in the learning process. This is evidenced by the validation results obtained from material experts showing an average of 99%, media experts 95%, and student responses of 83%. In testing the effectiveness, it can be concluded that there are differences in learning outcomes between the control class without the use of media and the experimental class with the use of media, seen from the posttest value of the experimental class higher than the control class. Thus, this video learning media is effective in improving learning outcomes.
Keywords: Development, Learning Video, Perception, Message Design.