THE ANALYTICAL THINKING PROFILE OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS REVIEWED FROM SYSTEMATIC AND INTUITIVE COGNITIVE STYLE
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan profil berpikir analitik siswa SMP dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan gaya kognitif sistematis dan intuitif. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan tes gaya kognitif (TGK), tes pemecahan masalah matematika (TPMM), dan wawancara. Subjek dalam penelitian ini adalah satu siswa dengan gaya kognitif sistematis (SS) dan satu siswa dengan gaya kognitif intuitif (SI). Hasil penelitian ini kedua siswa menunjukkan aktivitas berpikir analitik, pada tahap memahami masalah SS mengalami aktivitas berpikir analitik membedakan, mengorganisasi, dan memberikan atribut, pada tahap membuat dan melaksanakan rencana SS mengalami aktivitas berpikir analitik mengorganisasi dan memberikan atribut, cara yang digunakan terstruktur dan dalam menyelesaikan masalah sesuai dengan langkah-demi-langkah yang telah disusun, pada tahap melihat kembali SS mengalami aktivitas berpikir analitik memberikan atribut. Sedangkan untuk SI pada tahap memahami masalah siswa mengalami aktivitas berpikir analitik membedakan, mengorganisasi, dan memberikan atribut, pada tahap membuat dan melaksanakan rencana SI mengalami aktivitas berpikir analitik mengorganisasi dan memberikan atribut, dalam menyelesaikan masalah menggunakan urutan langkah-langkah yang tidak dapat diprediksi karena siswa melakukan cara coba-coba atau trial and error, pada tahap melihat kembali SI mengalami aktivitas berpikir analitik memberikan atribut.
Kata Kunci: berpikir analitik, gaya kognitif sistematis dan intuitif, pemecahan masalah
This research aims to describe the profile of junior high school students' analytic thinking in solving mathematical problems based on systematic and intuitive cognitive styles. This type of research is a qualitative descriptive research. Data collection techniques using cognitive style tests (TGK), mathematics problem solving tests (TPMM), and interviews. The subjects in this study were one student with a systematic cognitive style and one student with an intuitive cognitive style. The results of this study both students showed analytic thinking activities, at the stage of understanding the problem SS experience analytic thinking activities to distinguish, organize, and attribute, at the stage of making and implementing plans SS experience thinking activities analytic organizes and provides attributes, the way they are used is structured and in solving problems according to the step-by-step that has been prepared, at the stage of looking back at SS experiencing analytic thinking activities giving attributes. As for the SI at the stage of understanding the problem students experience analytic thinking activities to distinguish, organize, and provide attributes, at the stage of making and implementing plans SI experience analytic thinking activities organizing and giving attributes, in solving problems using a sequence of steps that can not be predicted because students do trial and error or trial and error, at the stage of looking back SI experience analytic thinking activities provide attributes.
Keywords: analytic thinking, cognitive style, systematic, intuitive, problem solving