Abstrak
Anak tunagrahita ringan mengalami kesulitan dalam memahami hal-hal yang bersifat abstrak. Salah satunya pada mata pelajaran matematika khususnya materi perkalian. Sehingga diperlukan media yang menarik dengan memanfaatkan perkembangan teknologi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan sebuah game menggunakan macromedia flash 8 pada materi perkalian untuk anak tunagrahita ringan dan untuk mengetahui kelayakannya. Penelitian ini merupakan penelitian R&D (Research & Development) dengan metode ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implementation, Evaluation) yang hanya dilakukan sampai tahap Development (pengembangan). Teknik pengumpulan data menggunakan angket yang diisi oleh dua validator. Ahli materi yakni dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar yang berkompeten dalam materi perkalian dan ahli media yakni dosen Pendidikan Luar Biasa yang berkompeten dalam bidang pengembangan media. Aspek penilaian dari segi materi meliputi aspek materi, aspek kebahasaan dan aspek keterlaksanaan. Aspek penilaian dari segi media meliputi aspek kualitas teknik, aspek visual dan aspek audio. Uji kelayakan materi dilakukan oleh ahli materi dengan perolehan presentase 94% (sangat baik) dan ahli media 84% (baik).
Kata Kunci: Game, Materi Perkalian, Anak Tunagrahita Ringan.
Abstract
Children with mild intellectual disability have difficulties in understanding abstract things. One of them is in mathematics, especially multiplication material. Therefore, it is needed an interesting media by utilizing technological developments. The aim of this study is to develop a game by using macromedia flash 8 on multiplication material for children with mild intellectual disability and to determine the eligibility. This research is an R&D (Research & Development) research with ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implementation, Evaluation) method which is only carried out until the Development stage. Data collection techniques is a questionnaire which was filled by two validators. The material expert is from Elementary School Teacher Education lecturer who is competent in multiplication material and media expert who is from Special Education lecturer who is competent in the field of media development. The aspects of evaluation in terms of material include material aspects, linguistic aspects and implementation aspects. Aspects of assessment in terms of media include technical quality aspects, visual aspects and audio aspects. Material feasibility test was conducted by material experts with a percentage of 94% (very good) and media experts 84% (good).
Keywords: Games, Multiplication Material, Children with Mild Intellectual Disability