GAYA KEPEMIMPINAN PARTISIPATIF DALAM UPAYA MENINGKATKAN PROFESIONAL GURU
PARTICIPATORY LEADERSHIP STYLE IN EFFORTS TO IMPROVE TEACHERS PROFESSIONALS
Tujuan artikel ilmiah ini untuk mengetahui gaya kepemimpinan partisipatif dalam upaya meningkatkan profesional guru. Artikel ini menggunakan studi literatur / kepustakaan yaitu dengan cara mengartikan beberapa jurnal nasional maupun internasional sehingga dalam memperoleh data melalui kajian teks kemudian dianalisis dengan menggunakan analisis isi. Hasil dari artikel ini adalah gaya kepemimpinan partisipatif dalam upaya meningkatkan profesional guru adalah adanya saran-saran dari bawahan dalam proses pengambilan keputusan. Dengan demikian, bawahannya merasa lebih dihargai oleh atasannya karena mereka dianggap mampu berperan dalam pengambilan keputusan. Dengan gaya kepemimpinan seperti ini, hubungan antara pemimpin dengan bawahan akan terjaga dengan baik.
Kata Kunci: Kepemimpinan, Partisipatif, dan Profesional Guru
The purpose of this scientific article is to determine participatory leadership styles in an effort to improve teacher professionalism. This article uses literature / literature studies, namely by interpreting several national and international journals so that in obtaining data through text studies then it is analyzed using content analysis. The result of this article is that a participatory leadership style in an effort to improve teacher professionalism is the existence of suggestions from subordinates in the decision-making process. Thus, their subordinates feel more valued by their superiors because they are considered capable of playing a role in decision making. With a leadership style like this, the relationship between the leader and his subordinates will be well maintained.
Keywords : Leadership, Participatory and, Teacher Professionalsme