Implementation of Mastercam X9 CNC Milling Module in the NC/CNC Machining and CAM Course to Enhance Student Learning Outcomes at SMK Negeri 7 Surabaya.
Di Jurusan Teknik Pemesinan SMK Negeri 7 Surabaya, terdapat kendala yang dialami dalam proses pembelajaran mata pelajaran Teknik Pemesinan CNC/NC dan CAM yaitu modul yang biasa digunakan sudah tidak relevan jika digunakan dalam proses pembelajaran yang membahas teori karena modul langsung membahas jobsheet untuk praktik, sehingga perlu adanya penerapan modul baru untuk menunjang proses pembelajaran. Dengan adanya modul sebagai tambahan bahan ajar bagi siswa diharapkan dapat menghasilkan peningkatan hasil belajar pada siswa TPM Kelas XII SMK Negeri 7 Surabaya.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen, Sedangkan desain penelitiannya adalah True Experimental Design. Bentuk dari True Experimental desainnya adalah Randomized pre-test post-tes Control Group Design.
Hasil Penelitian yaitu terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan Modul Mastercam X9 CNC Millingdengan siswa yang tidak menggunakan modul tersebut dalam mata pelajaran Teknik Pemesinan CNC/NC dan CAM, dari hasil perhitungan N-Gain didapatkan hasil 0,73 dengan kata lain pembelajaran menggunakan modul ini efektif untuk meningkatkan hasil belajar. Pada uji T diperoleh hasil didapatkan = 6,66 maka dapat disimpulkan bahwa Ha diterima dan Ho ditolak. Untuk keterlaksanaan proses pembelajaran menggunakan Modul Mastercam X9 CNC Milling berjalan dengan sangat baik dengan rata rata 4,13 dan presentase 82,6%. Pada analisis respon siswa didapatkan hasil presentase 85% dengan kata lain siswa merespon dengan baik proses pembelajaran menggunakan Modul Mastercam X9 CNC Milling
In the CNC/NC and CAM Machining Engineering Department at State Vocational High School 7 Surabaya, there are challenges experienced in the learning process of CNC/NC and CAM machining subjects. One of these challenges is that the modules commonly used are no longer relevant when used in theoretical discussions because they directly focus on jobsheets for practical exercises. Therefore, there is a need for the implementation of new modules to support the learning process. By providing additional teaching materials through these modules, it is expected to enhance the learning outcomes of the 12th grade Machining Engineering students at State Vocational High School 7 Surabaya
The method used in this research is the experimental method, while the research design is True Experimental Design. The form of the True Experimental design is the Randomized pre-test post-test Control Group Design.
The research results show that there is a difference in students' learning outcomes between those who used the Mastercam X9 CNC Milling module and those who did not use the module in the CNC/NC and CAM Machining subject. The N-Gain calculation yielded a result of 0.73, indicating that the use of this module is effective in improving learning outcomes. In the t-test, the calculated t-value (6.66) is greater than the tabulated t-value (1.83), leading to the conclusion that the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the null hypothesis (Ho) is rejected. The implementation of the learning process using the Mastercam X9 CNC Milling module was highly successful, with an average rating of 4.13 and a percentage of 82.6%. The analysis of student responses yielded a percentage of 85%, indicating that students responded positively to the learning process using the Mastercam X9 CNC Milling module.
Keywords: CNC Milling; Module Implementation; Vocational High School Students