This study was spawned from the lack of research of English varieties concept in Indonesia. In this study the lecturers’ attitude toward the English varieties is explored as well as their view about using the English varieties in the classroom. The study uses qualitative research design to seek the participant attitude toward the English varieties. The subjects of the study of this research are ten lecturers of three higher educations in Surabaya; two privates and one state university with ten lecturers in total. To collect the data, the prompt-production will be used to explore in depth lecturers’ attitude. One of the more significant findings to emerge from this study is that the differences between the international graduated lectures and national graduated lectures in term of their attitude toward the English varieties. Furthermore, this attitude also influences their perception about teaching the varieties in English language teaching (ELT) classroom.
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurangnya penelitian tentang konsep varietas bahasa Inggris di Indonesia. Dalam penelitian ini sikap dosen terhadap varietas bahasa Inggris dieksplorasi serta pandangan mereka tentang penggunaan varietas bahasa Inggris di kelas. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kualitatif untuk mencari sikap peserta terhadap varietas bahasa Inggris. Subjek penelitian ini adalah sepuluh dosen dari tiga perguruan tinggi di Surabaya; dua privat dan satu universitas negeri dengan total sepuluh dosen. Untuk mengumpulkan data, prompt-produksi akan digunakan untuk mengeksplorasi sikap dosen yang mendalam. Salah satu temuan yang lebih signifikan yang muncul dari penelitian ini adalah bahwa perbedaan antara kuliah yang lulus internasional dan kuliah yang lulus nasional dalam hal sikap mereka terhadap varietas bahasa Inggris. Selain itu, sikap ini juga mempengaruhi persepsi mereka tentang pengajaran varietas di kelas pengajaran bahasa Inggris (ELT).