Representasi matematis merupakan penyajian ide matematis yang ditampilkan siswa untuk menemukan solusi dari masalah yang dihadapinya. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan representasi matematis siswa dalam memecahkan masalah matematika kontekstual ditinjau dari kemampuan matematika.
Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah tes kemampuan matematika, tes pemecahan masalah matematika kontekstual, dan wawancara. Penelitian ini dilakukan pada siswa kelas VIII-F SMP Negeri 1 Ngawi tahun ajaran 2018/2019 kepada 3 siswa yang terdiri dari 1 siswa berkemampuan matematika tinggi, 1 siswa berkemampuan matematika sedang, dan 1 siswa berkemampuan matematika rendah. Peneliti melakukan wawancara terhadap 3 siswa yang terpilih untuk menggali informasi lebih dalam sehingga mendapatkan data tentang representasi matematis siswa dalam memecahkan masalah matematika kontekstual.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika tinggi dalam memahami masalah adalah representasi verbal, simbol, dan visual. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika tinggi dalam merencanakan penyelesaian adalah representasi simbol dan verbal. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika tinggi dalam melaksanakan rencana adalah representasi simbol dan verbal. Representasi siswa yang berkemampuan matematika tinggi dalam memeriksa kembali adalah representasi verbal. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika sedang dalam memahami masalah adalah representasi verbal dan simbol. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika sedang dalam merencanakan rencana adalah representasi verbal. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika sedang dalam melaksanakan rencana adalah representasi verbal dan simbol. Representasi siswa berkemampuan matematika sedang dalam memeriksa kembali adalah representasi verbal. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika rendah dalam memahami masalah adalah representasi simbol dan verbal. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika rendah dalam merencanakan penyelesaian adalah representasi simbol. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika rendah dalam melaksanakan rencana adalah representasi simbol. Representasi yang dimunculkan siswa berkemampuan matematika rendah dalam memeriksa kembali adalah representasi verbal.
Kata kunci: Representasi Matematis, Pemecahan Masalah, Masalah Matematika Kontekstual, Kemampuan Matematika.
Mathematical representation is the presentation of mathematical ideas displayed by students to find solutions to the problems they face. This study aims to describe the mathematical representation of students in solving contextual mathematical problems in terms of mathematical abilities.
The research is a qualitative descriptive. The data collection methods used were tests of mathematical abilities, tests of solving contextual mathematical problems, and interviews. This research was conducted on class VIII SMP Negeri 1-F Ngawi 2018/2019 academic year to 3 students consisting of 1 student with high mathematical ability, 1 student with moderate mathematical ability, and 1 student with low mathematical ability. The researcher interviewed 3 students who were selected to dig deeper information so that they obtained data about students' mathematical representation in solving contextual mathematical problems.
The results of the study showed that the representations raised by mathematically capable students in understanding problems were verbal, symbolic, and visual representations. The representation that is raised by students with high mathematical abilities in planning solutions is symbolic and verbal representation. Representations raised by students with high mathematical abilities in carrying out plans are symbolic and verbal representations. Representation of students with high mathematical abilities in checking back is verbal representation. The representation that is raised by students with mathematical abilities while understanding problems is verbal representations and symbols. The representation that is raised by students with moderate mathematical abilities in planning a plan is verbal representation. Representations that are raised by students with mathematical abilities while carrying out plans are verbal representations and symbols. Representation of students with mathematical abilities who are currently checking again is verbal representation. Representation that is raised by students with low mathematical abilities in understanding problems is symbolic and verbal representation. The representation that is raised by students with low mathematical abilities in planning solutions is symbolic representation. The representation that is raised by students with low mathematical abilities in implementing the plan is symbol representation. The representation raised by students with low mathematical abilities in checking back is verbal representation.
Keywords: Mathematical Representation, Problem Solving, contextual math problems, Mathematical Abilities