The Role of Memorable Tourism Experience on Relation of City Image, Visitor Engagement, Revisit Intention`s Yogyakarta City
Pariwisata menjadi salah satu tren yang berkembang dari tahun ke tahun. Salah satunya di Indonesia, dimana sektor pariwisata di indonesia mengalami peningkatan jumlah perjalanan wisatawan dari tahun 2017 - 2018. Hal ini dikarenakan wisatawan melakukan kunjungan ke destinasi wisata tidak hanya satu kali saja. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan membahas pengaruh city image dan visitor engagement terhadap revisit intention melalui memorable tourism experience sebagai variabel mediasi. Teknik pengambilan sampel penelitian yang digunakan adalah nonprobability sampling dengan metode judgemental sampling. Responden yang digunakan yaitu 220 wisawatan yang telah berkunjung di Kota Yogyakarta 2 kali dalam 2 tahun terakhir. Analisis data yang digunakan adalah analisis jalur (path analysis). Hasil penelitian menunjukkan bahwa visitor engagement tidak berpengaruh signifikan terhadap revisit intention, sedangkan city image dan memorable tourism experience berpengaruh signifikan terhadap revisit intention. Demikian juga city image dan visitor engagement secara signifikan mempengaruhi memorable tourism experience.
Keywords: City image, visitor engagement, memorable tourism experience, and revisit intention.
Tourism is one of the growing trends from year to year. One of them in Indonesia, where the tourism sector in Indonesia experienced an increase in the number of tourist travel from 2017-2018. This is because tourists make visits to tourist destinations not only one time. This study aims to analyse and discuss the influence of city image and visitor engagement on revisit intention through memorable tourism experience as a mediation variable. The research sampling techniques used are nonprobability sampling by judgmental sampling methods. The respondents used 220 visitors who have visited the city of Yogyakarta 2 times in the last 2 years. The analysis of the data used is path analysis. The results showed that visitor engagement had no significant effect on revisit intention, while city image and memorable tourism experience had significant effect on revisit intention. Similarly, city images and visitor engagement significantly affect the memorable tourism experience.
Keywords: City image, visitor engagement, memorable tourism experience, and revisit intention