MANAJEMEN KEPALA SEKOLAH DALAM MEWUJUDKAN BUDAYA RELIGIUS DI SEKOLAH ISLAM
MANAGEMENT OF PRINCIPLES IN REALIZING RELIGIOUS CULTURE IN ISLAMIC SCHOOL
Artikel ini dibuat dengan tujuan untuk menelaah terkait manajemen yang dapat dilakukan kepala sekolah untuk mewujudkan budaya religius di sekolah. Serta agar keberadaan kepala sekolah sebagai pemimpin sekolah dapat bertanggungjawab dalam kelancaran jalannya proses pendidikan saat mewujudkan nilai-nilai keagamaan di sekolah. Pada artikel ini menggunakan metode studi literatur dengan cara menelaah beberapa jurnal nasional maupun internasional serta dari pustaka lainnya, sehingga memperoleh data melalui kajian teks kemudian dianalisis menggunakan teknik analisis isi. Hasil yang dapat diperoleh dari telaah jurnal adalah bahwa budaya religius di sekolah dapat diwujudkan melalui nilai-nilai agama yang dipraktikkan dalam kegiatan sehari-hari di sekolah dan melalui simbol-simbol budaya yang mengandung nilai keagamaan. Proses yang dilakukan oleh kepala sekolah untuk mewujudkan budaya religius sekolah adalah melalui perspektif manajemen strategik yaitu mulai dari 1.) perencanaan dengan cara menetapkan tujuan, memahami keadaan, dan mengidentifikasi hambatan serta kemudahan, 2.) pelaksanaan dengan memberikan keteladanan, pembiasaan, serta internalisasi nilai, dan 3.) evaluasi. Dampak dari keberhasilan terwujudnya budaya religius di sekolah adalah memberikan dampak positif terhadap sikap dan perilaku peserta didik, pendidik dan tenaga kependidikan, serta semua warga sekolah.
Kata kunci: manajemen, kepala sekolah, budaya religius.
This article was created with the aim of examining the management that principals can do to create a religious culture in schools. And so that the existence of the principal as a school leader can be responsible for the smooth running of the educational process while realizing religious values in schools. In this article using the literature study method by reviewing several national and international journals as well as from other literature, thus obtaining data through text review and then analyzed using content analysis techniques. The results that can be obtained from the journal review are that religious culture in schools can be realized through religious values that are practiced in daily activities at school and through cultural symbols that contain religious values.The process carried out by the principal to realize the religious culture of the school is through a strategic management perspective, starting from 1.) planning by setting goals, understanding the situation, and identifying obstacles and facilities, 2.) implementing by exemplifying, habituation, and internalizing values, and 3.) evaluation. The impact of the successful realization of a religious culture in schools is giving a positive impact on the attitudes and behavior of students, educators and education personnel, as well as all school members.
Keywords: management, headmaster, religious culture.