PEMANFAATAN VIDEO MODELING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BINA DIRI ANAK AUTIS
THE USE OF VIDEO MODELING TO IMPROVE AUTISTIC CHILDREN'S SELF-DEVELOPMENT ABILITIES
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan video modeling dalam meningkatkan bina diri anak autis. Metode penelitian ini menggunakan studi pustaka dengan pendekatan review literature. Teknik pengumpulan data bersumber dari 3 artikel nasional literature dan 4 internasional literature serta mengadakan studi penelaahan buku dan jurnal penelitian. Teknik analisis data menunjukkan bahwa video modeling sebagai metode yang dapat mempermudah anak autis untuk belajar bina diri khususnya berpakaian. Hasil review literatur menunjukkan bahwa video modeling bina diri dalam berpakaian dapat membantu anak autis belajar sesuai tata urutan berpakaian.
Kata kunci: Anak Autis, Bina Diri, Video Modeling.
This study aims to examine the use of video modeling in improving self-development for children with autism. This research method uses literature review with a literature review approach. Data collection techniques are sourced from 3 national literature articles and 4 international literature as well as conducting book review studies and research journals. The data analysis technique shows that video modeling is a method that can make it easier for autistic children to learn to groom themselves, especially to dress. The results of the literature review show that video modeling of self-development in dressing can help autistic children learn according to dress order.
Keywords: Autistic Children, Self Development, Video Modeling.