DEVELOPMENT OF TIKTOK-BASED LEARNING MEDIA TO SUPPORT THE ELECTRICAL COMPETENCY SUBJECT OF LIGHT VEHICLE ENGINEERING CLASS XI STUDENTS AT SMKN 1 JABON
Penerapan IPTEK pada pendidikan secara alami menciptakan sistem pembelajaran yang berorientasi pada teknologi, khususnya media pembelajaran. Tujuan dari media video pembelajaran ini adalah sebagai pendongkrak siswa agar dapat meningkatkan aktivitas dan respon siswa menjadi lebih baik lagi.Penelitian ini menggunakan jenis penelitian dan pengembangan Reseacrh and Development (R&D). Harapan dalam penelitian ini dapat meningkatkan hasil belajar siswa di SMKN 1 Jabon melalui media pembelajaran berbasis tiktok.Hasil penelitian menunjukan bahwa pengembangan media pembelajaran berbasis tiktok pada mata pelajaran kompetensi kelistrikan teknik kendaraan ringan di Smkn 1 Jabon memperoleh nilai rata-rata N-Gain di 70.6% dimana angka tersebut tergolong tinggi dan juga untuk repson siswa didapat hasil postif dari 3 aspek mendapat rata-rata angka di 90% dengan kasifikasi sangat baik.
Kata kunci: respon siswa, media pembelajaran, video, tiktokĀ
The application of science and technology to education naturally creates a learning system that is oriented towards technology, especially learning media. The purpose of this learning video media is to boost students so that they can increase student activity and responses to be even better.This research uses the Research and Development (R&D) type of research and development. The hope in this research is that it can improve student learning outcomes at SMKN 1 Jabon through TikTok-based learning media.The results of the research show that the development of TikTok-based learning media in the light vehicle engineering electrical competency subject at Smkn 1 Jabon obtained an average N- Gain score of 70.6%, where this figure is relatively high and also for student responses, positive results were obtained from 3 aspects. - average figure at 90% with very good classification.
Keywords: student responses, learning media, video, tiktok