PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SPIN OFF MINIATUR PADA MATERI SIKLUS HIDUP HEWAN DI SEKOLAH DASAR
DEVELOPMENT OF MINIATURE SPIN OFF LEARNING MEDIA IN ANIMAL CYCLE MATERIALS IN ELEMENTARY SCHOOL
Abstrak
Dalam mata pelajaran IPA siswa masih banyak ditemukan masalah kesulitan belajar menghafalkan materi pembelajaran, khususnya pada materi siklus hidup hewan. Dengan adanya kesulitan tersebut maka peneliti termotivasi mengembangkan media Spin Off Miniatur yang layak untuk siswa terkait dengan materi siklus hidup hewan. Media Spin Off Miniatur dikatakan layak jika valid dan praktis dalam penggunaannya, dalam meningkatkan motivasi dan pemahaman siswa. Subjek dalam penelitian ini adalah 6 orang siswa kelas IV SD Negeri Gebangbunder. Data validitas, hasil dan kepraktisan dianalisis secara deskriptif kuantitatif berupa presentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media Spin Off Miniatur ini layak untuk meningkatkan motivasi dan pemahaman siswa dilihat dari 1) Hasil validasi media oleh ahli media diperoleh skor 87,67% dengan kriteria sangat valid dan baik, 2) Hasil validasi materi oleh ahli materi diperoleh skor 77,78% dengan kriteria valid, 3) Angket penilaian oleh guru dan siswa sebesar 86,67% dan 89,25% dengan kriteria sangat baik, dan 4) rata-rata nilai yang dipeoleh siswa adalah 87 dengan kriteria tinggi dan sangat baik.
Kata Kunci: media pembelajaran spin off miniatur, IPA, siklus hidup hewan.
Abstract
In science subjects students are still often found the problem of learning difficulties memorizing learning material, especially in the material life cycle of animals. With these difficulties, researchers are motivated to develop a Miniature Spin Off media that is appropriate for students related to animal life cycle material. Miniature Spin Off Media is said to be feasible if it is valid and practical in its use, in increasing student motivation and understanding. The subjects in this study were 6 fourth grade students of Gebangbunder Public Elementary School. Data validity, results and practicality were analyzed descriptively quantitative in the form of a percentage. The results showed that the Miniature Spin Off media was feasible to increase students' motivation and understanding as seen from 1) The results of the media validation of the media experts obtained a score of 87.67% with very valid and good criteria, 2) The results of the material validation by the material experts obtained a score of 77 , 78% with valid criteria, 3) Questionnaire assessments by teachers and students amounted to 86.67% and 89.25% with very good criteria, and 4) the average value obtained by students was 87 with high and very good criteria.
Keyword: learning media spin off miniature, Science, Circle of life an animal.