THE EFFECT OF PARENT SOCIAL ECONOMIC STATUS ON THE ACHIEVEMENT INDEX OF COLLEGE STUDENTS IN ECONOMIC EDUCATION DEPARTMENT AT THE STATE UNIVERSITY OF SURABAYA
Tujuan dari Riset ini untuk mengetahui bagaimana sosial ekonomi orang tua Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Surabaya dan apakah ada pengaruh sosial ekonomi orang tua pada indeks prestasi mahasiswa. Penelitian ini dilakukan di departemen pendidikan ekonomi tepatnya untuk siswa dari S1 kelas 1 dan kelas B. Program Studi Pendidikan Ekonomi. Penelitian ini dimulai dari bulan Maret hingga April 2020. Dengan menerapkan acak sederhana pada teknik probability sampling. Instrumen dalam penelitian ini menggunakan daftar pertanyaan sebagai media penelitian untuk menjelaskan status sosial ekonomi keluarga dan untuk mendapatkan indeks prestasi siswa dengan mendokumentasikan. Dengan total 82 siswa diambil sampel dari 68 siswa yang terlibat. Menerapkan metode regresi Linear sederhana yang diterapkan dalam pemrosesan data. Hal ini dibuktikan dengan uji-t <t tabel maka untuk variabel X (status sosial ekonomi orang tua) <t tabel. Dan uji F dihitung <nilai F tabel. Data menunjukkan Rsquare 2,2%, ini berarti pengaruh kondisi status sosial ekonomi terhadap indeks prestasi siswa sangat rendah dan 97,8% yang mempengaruhi indeks prestasi siswa dapat dijelaskan dengan variabel di luar penelitian ini. dapat disimpulkan bahwa temuan penelitian ini menunjukkan bahwa variabel status sosial ekonomi orang tua tidak mempengaruhi indeks prestasi belajar siswa.
Kata Kunci: Indeks Prestasi, Status sosial ekonomi.
The purpose of this research is to find out how the socioeconomic parents of the Department of Economic Education, Surabaya State University and whether there is a socioeconomic influence of parents on the student achievement index. This research was conducted in the department of economic education precisely for students from S1 class 1 and class B. Economic Education Study Program. This research starts from March to April 2020. By applying simple random sampling on probability sampling techniques. The instrument in this study used a questionnaire as a research medium to explain the socioeconomic status of the family and to obtain an index of student achievement by documenting. A total of 82 students were sampled from the 68 students involved. Implement a simple Linear regression method that is applied in data processing. This is evidenced by the t-test <t table then for variable X (socioeconomic status of parents) <t table. And the F test is calculated <F table value. The data shows Rsquare 2.2%, this means that the influence of socioeconomic status conditions on student achievement index is very low and 97.8% which affects student achievement index can be explained by variables outside this study. it can be concluded that the findings of this study indicate that the variable socioeconomic status of parents does not affect student achievement index.
Keywords: GPA, socioeconomic status.