HUBUNGAN ANTARA STRATEGI MEMBACA SISWA DAN PEMAHAMAN MEMBACA DI SEKOLAH MENEGAH
THE CORRELATION BETWEEN STUDENT'S READING STRATEGY AND READING COMPREHENSION OF SECONDARY SCHOOL
Strategi membaca adalah prosedur untuk membantu siswa memahami bacaan dan berperan aktif dalam literasi membaca. Oleh karena itu, penelitian kuantitatif ini bertujuan untuk mengetahui strategi membaca siswa dan hubungannya dengan kemampuan siswa dalam memahami bacaan. Sampel data diperoleh dari 74 siswa SMP dengan menggunakan angket SORS dan tes pemahaman bacaan. Hasil yang diperoleh bahwa siswa sering menggunakan Strategi Pemecahan Masalah (M= 4), Strategi Membaca Global (M= 3,04), dan Strategi Membaca Dukungan (3,04). Selanjutnya didapatkan hasil bahwa tidak ada hubungan antara kedua variabel (p-value= 0,790, >0,05). Berdasarkan hasil tersebut didapatkan bahwa strategi membaca siswa tidak mempengaruhi korelasi pemahaman bacaan.
Kata kunci : Strategi Membaca, Pemahaman Membaca
Reading strategy are procedures to assist students reading comprehension and play an active role in reading literacy. Therefore, this quantitative study attempts to explore most popular reading strategy among learners and discover whether students’ reading strategies correlates to their reading comprehension. The data sample obtained from 74 junior high school students using the SORS questionnaire and reading comprehension test. The results obtained that student often used Problem-Solving Strategy (M= 4), Global Reading Strategy (M= 3.04), and Support Reading Strategy (3.04). Furthermore, between two variables was found that there was no correlation (p-value= 0.790, >0.05). According to the result, it represents that students' reading strategy does not affect the reading comprehension correlation.
Keyword : Reading Strategy, Reading Comprehension