EXPLORING STUDENTS MOTIVATIONAL REGULATION STRATEGIES IN WRITING ARGUMENTATIVE ESSAY
MENYELIDIKI STRATEGI REGULASI MOTIVASI MAHASISWA DALAM MENULIS ESAI ARGUMENTATIF
Argumentative writing is a critical skill for students, but many lose motivation in the middle of practicing. Motivational regulation strategies are needed to help students overcome difficulties and maintain their drive to study, which is linked to how they may overcome difficulties. Nevertheless, empirical research has not been conducted to examine the motivation regulation in learning argumentative writing in a foreign language setting. This research aimed to identify and describe the motivational regulation strategies employed by English education students when writing argumentative essays. The research subjects were 95 English Education Students of Universitas Negeri Surabaya. This mixed-methods research used a sequential explanatory strategy with a self-report questionnaire and stimulated recall interview as the instrument. This research found that Environmental structuring and emotional control are the most commonly used motivational regulation strategies, while students often connect their essays to their interests in education and social issues. However, most lecturers did not allow students to choose their topics. Performance self-talk is the rarest motivational regulation strategy used by English Education Students, as they do their essay only to complete the course and get a score. From the results that have been elaborated, the researcher suggested that students realize the benefit of argumentative writing skills for them, and lecturers give their students the independence to choose their topic, as it can motivate students to write.
Menulis argumentasi adalah keterampilan penting bagi mahasiswa, tetapi banyak yang kehilangan motivasi saat belajar menulis esai argumentatif. Strategi pengaturan motivasi diperlukan untuk membantu mahasiswa mengatasi kesulitan dan mempertahankan dorongan mereka untuk belajar, yang terkait dengan bagaimana mereka dapat mengatasi kesulitan. Meskipun demikian, penelitian empiris belum dilakukan untuk mengkaji regulasi motivasi dalam pembelajaran menulis argumentatif dalam bahasa asing. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan mendeskripsikan strategi regulasi motivasi yang digunakan oleh mahasiswa pendidikan bahasa Inggris saat menulis esai argumentatif. Subjek penelitian adalah 95 Mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Negeri Surabaya. Penelitian dengan metode campuran ini menggunakan strategi sequential explanatory dengan kuesioner dan stimulasi wawancara sebagai instrumennya. Penelitian ini menemukan bahwa Penataan lingkungan dan kontrol emosi adalah strategi pengaturan motivasi yang paling umum digunakan, sementara mahasiswa sering menghubungkan esai mereka dengan minat mereka dalam masalah pendidikan dan sosial. Namun, sebagian besar dosen tidak memperbolehkan mahasiswa untuk memilih topik tulisannya sendiri. Komunikasi intrapersonal tentang performa adalah strategi pengaturan motivasi yang paling jarang digunakan oleh Mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris karena mereka mengerjakan esai hanya untuk menyelesaikan matakuliah dan mendapatkan nilai. Dari hasil yang telah diuraikan, peneliti menyarankan agar mahasiswa menyadari manfaat keterampilan menulis argumentatif bagi mereka, dan dosen memberikan kebebasan kepada mahasiswanya untuk memilih topik, karena dapat memotivasi mahasiswa untuk menulis.