PENGEMBANGAN MOBILE LEARNING MATA PELAJARAN PKWU SEBAGAI ALTERNATIF UNTUK MENDUKUNG PROSES BLENDED LEARNING
DEVELOPMENT OF MOBILE LEARNING FOR CRAFT AND ENTREPREUNERSHIP SUBJECTS AS AN ALTERNATIVE TO SUPPORT THE BLENDED LEARNING PROCESS
Tahun ajaran 2020 menjadi sangat istimewa karena diterapkannya pembelajaran jarak jauh sebagai dampak dari pandemi Covid19, oleh sebab itu kegiatan belajar mengajar terpaksa memanfaatkan teknologi untuk menunjang sistem pembelajaran jarak jauh. Berdasarkan masalah yang diperoleh sebelum penelitian, siswa kurang dapat memahami materi yang diberikan, sehingga peneliti memilih untuk mengembangkan Mobile Learning. Dalam penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Mobile Learning Education yang dapat menjadi alternatif untuk mendukung proses Blended Learning dan mengukur perbedaan hasil belajar siswa kelas XI SMA yang menempuh mata pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu, Research and Development yang mengacu pada buku Metode Penelitian yang ditulis Sugiyono. Hasil dari metode tersebut antara lain: validasi materi 87%, validasi media 92,9% dan validasi kuisioner respon siswa 91,7%. Uji normalitas untuk PreTest 0,200 dan untuk PostTest 0,089, uji t paired simple t-test dapat diketahui nilai rata-rata PreTest 72,86 dan nilai rata-rata PostTest 81,42. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan produk yang telah dihasilkan layak digunakan untuk menunjang proses Blended Learning.
The 2020 academic year is very special because of the implementation of distance learning as a result of the Covid19 pandemic, therefore teaching and learning activities are forced to use technology to support the distance learning system. Based on the problems obtained before the research, students could not understand the material provided, so the researchers chose to develop Mobile Learning. In this study, the aim of this research is to develop Mobile Learning Education which can be an alternative to support the Blended Learning process and to measure the differences in learning outcomes of class XI high school students taking Craft and Entrepreneurship subjects. The method used in this research is Research and Development which refers to the Research Methods book written by Sugiyono. The results of these methods include: 87% material validation, 92.9% media validation and 91.7% student response questionnaire validation. The normality test for PreTest 0.200 and for PostTest 0.089, the paired simple t-test t-test shows that the PreTest average value is 72.86 and the PostTest mean value is 81.42. Based on the research results, it can be concluded that the product that has been produced is suitable for use to support the Blended Learning process.