DEVELOPMENT OF INTERACTIVE E-MODULE TEACHING MATERIALS ON FRAME MATERIALS AT SMK NEGERI 5 SURABAYA
Salah satu dampak pandemi dibidang pendidikan adalah merubah sistem belajar mengajar luring menjadi daring. Hal ini menjadi tantangan tersendiri bagi para pendidik untuk bisa membuat inovasi dalam pembelajaran, agar pelajaran yang disampaikan dapat diserap dengan mudah oleh peserta didik. Salah satu inovasi yang banyak dikembangkan di era pandemi adalah pengembangan bahan ajar e-modul interaktif yang dapat dibuka peserta didik kapan saja dan dimana saja. Penelitian pengembangan ini bertujuan memperoleh data kelayakan/kevalidan perangkat dan bahan ajar serta mengetahui respon peserta didik pada bahan ajare-modul interaktif pada mata pelajaran mekanika teknik materi rangka batang di SMKN 5 Surabaya. Model penelitian ini berpatokan pada model Plomp dengan tahap pelaksanaan yaitu investigasi awal, design, realisasi/kontruksi, validasi, uji coba, dan revisi. Data dikumpulkan melalui dua metode : wawancara dan angket validasi tingkat kelayakan silabus, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), dan respon pesertadidik. Data hasil validasi yang diperoleh dalam penelitian ini yaitu: 1.silabus dengan skor rata-rata 86,94% kriteria sangat valid. 2. RPP dengan skor rata-rata 86,25% kriteria sangat valid, 3. e-modul interaktif dengan skor rata-rata 84,4%kriteria sangat valid. Hasil data respon pesertadidik kelas X KGSP SMKN 5 Surabaya diketahui hasil perhitungan aspek rasa senang yaitu 91,30%, rasa berminat 87,71% yang artinya sangat setuju, aspek keaktifan 87,50% yang artinya sangat setuju, aspek keseriusan 88,26% yang artinya sangat setuju, aspek kemudahan 91,41% yang artinya sangat setuju, dan aspek ketertarikan 90,00% yang artinya sangat setuju.Darid ata hasil angket tersebut maka respon pesertadidik terhadap e-modul interaktif sangat baik untuk diterapkan dalam kegiatan belajar mengajar.
One of the impacts of the pandemic in the field of education is changing the offline teaching and learning system to online. This is a challenge for educators to be able to make innovations in learning, so that the lessons conveyed can be absorbed easily by students. One of the many innovations developed in the pandemic era is the development of interactive e-module teaching materials that can be opened by students anytime and anywhere. This development research aims to obtain data on the feasibility/validity of teaching materials and equipment and to determine the response of students to interactive e-module teaching materials in the mechanical engineering subject of truss material at SMKN 5 Surabaya. This research model is based on the Plomp model with the implementation stages, namely initial investigation, design, realization/construction, validation, trial, and revision. Data were collected through two methods: interviews and questionnaires to validate the feasibility of the syllabus, lesson plans (RPP), and student responses. The validation data obtained in this study are: 1. The syllabus with an average score of 86.94% criteria is very valid. 2. RPP with an average score of 86.25% very valid criteria, 3. interactive e-module with an average score of 84.4% very valid criteria. The results of the response data of class X KGSP SMKN 5 Surabaya students know that the results of the calculation of the pleasure aspect are 91.30%, the interest is 87.71% which means strongly agree, the active aspect is 87.50% which means strongly agree, the seriousness aspect is 88.26 % which means strongly agree, the convenience aspect is 91.41% which means strongly agree, and the interest aspect is 90.00% which means strongly agree. From the data from the questionnaire, the response of students to interactive e-modules is very good to be applied in teaching and learning activities.