THE INFLUENCE OF LEARNING MOTIVATION ON LEARNING OUTCOMES OF INSTALLING JAPANESE ZIPPERS ON LINED MATERIALS IN CLASS XI CLOTHING 1 STATE VOCATIONAL SCHOOL 8 SURABAYA
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Motivasi memiliki peran penting dalam mendorong siswa untuk belajar dengan lebih giat dan meningkatkan frekuensi belajar, yang pada akhirnya berujung pada peningkatan hasil belajar. Faktor-faktor seperti cita-cita, kemampuan belajar, kondisi siswa, kondisi lingkungan siswa, unsur-unsur dinamis dalam belajar dan pembelajaran, dan upaya guru dalam membelajarkan siswa dapat memengaruhi tingkat motivasi siswa. Penelitian ini menggunakan metode expo facto dan melibatkan 34 siswa dari kelas XI Busana 1 di SMK Negeri 8 Surabaya selama tahun ajaran 2022/2023 sebagai sampel penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 67,1% variasi dalam hasil belajar siswa dapat dijelaskan oleh faktor motivasi belajar, sementara 32,9% sisanya diatribusikan kepada faktor lain yang tidak dimasukkan dalam model penelitian.
Kata kunci : motivasi belajar, hasil belajar, dan pemasangan ritsleting
The aim of this research is to determine the effect of learning motivation on student learning outcomes. Motivation has an important role in encouraging students to study harder and increase the frequency of studying, which ultimately leads to improved learning outcomes. Factors such as aspirations, learning abilities, student conditions, student environmental conditions, dynamic elements in learning and learning, and teacher efforts in teaching students can influence students' motivation levels. This research used the expo facto method and involved 34 studentsfrom class XI Clothing 1 at SMK Negeri 8 Surabaya during the 2022/2023 academic year as research samples. The research results show that 67.1% of the variation in student learning outcomes can be explained by learning motivation factors, while the remaining 32.9% is attributable to other factors not included in the research model.
Keywords : learning motivation, learning outcomes, and zipper fixing