The effects of SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intelectual) Learning Models Approach Student Learning Results About Corespondence Subject At SMK Negeri 10 Surabaya
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan dari penerapan pembelajaran konvensional metode ceramah terhadap model pembelajaran SAVI dalam kompetensi dasar memahami komunikasi kantor pada siswa kelas X OTKP SMKN 10 Surabaya. Jenis penelitian yang digunakan adalah quasi eksperimen dengan non equivalent control group design. Sample penelitian yang digunakan adalah siswa siswi kelas X OTKP 3 sebaga kelas kontrol dan X OTKP 4 sebagai kelas eksperimen . Hasil dari Analisa, ditemukan perbedaan signifikan dari kelas eksperimen, dimana siswa kelas eksperimen mendapat nilai rata – rata lebih tinggi dari kelas kontrol, ini berarti bahwa SAVI dapat meningkatkan kemampuan dari siswa. Kemudian, model pembelajaran SAVI juga dapat meningkatkan keterampilan berbicara, berdasarkan hasil pengujian keterampilan berbicara menggunakan spss, kelas eksperimen mendapat nilai yang bagus (meningkat setelah penerapan SAVI). Maka dari itu dapat disimpulkan bahwa penerapan SAVI dapat meningkatkan hasil belajar siswa dan Keterampilan berbicara dari kelas X OTKP untuk kompetensi dasar memahami komunikasi kantor
Kata kunci: Somatic, Audirory, Visual and Intellectual Learning Model, Keterampilan Berbicara, Hasil Belajar Siswa.
This study aims to know the difference from application of conventional method oral models that compared to Somatic, Auditory, Visual, dan Intellectual (SAVI) models in basic competiences learning about office communication of Grade X OTKP SMKN 10 Surabaya student’s. This kind of study is quasi experimental design with non-equivalent control group design.. The sample that used are students of class X OTKP 3 as a control class and class X OTKP 4 as an experimental class. Result of the analysist, found significant difference from experimental class study result where experimental class student’s obtain mean score of postest higher than control class student’s, it’s mean that SAVI can raise up the skill of the student’s. Then, SAVI models also can raise up the student’s speaking skill, based on the result of speaking test with spss experimental class student’s obtain a good score for speaking skill (raised up after SAVI implemented). Thus it was concluded that the difference after being applied Somatic, Auditory, Visual, and Intellectual (SAVI) was an increase in students results and speaking skills of class X OTKP students on the basic competiences learning about office communication
Keywords: Somatic, Audirory, Visual and Intellectual Learning Model, Speaking Skills, Student’s Learning Outcomes.