Pengembangan Soal Objektif Dalam Mata Pelajaran PPkN Materi Persatuan dan Kesatuan kelas V Sekolah Dasar
Development of Objective Questions in The Civics Subject Matter of Unity and Unity For Grade V Elementary school
Penelitian yang dilakukan termasuk dalam penelitian dan pengembangan dengan menggunkana model ADDIE yang akan menghasilkan soal objektif yang berjumlahkan 20 soal dalam bentuk pilihan ganda yang mengarah dalam ranah kognitif yakni penerapan dan analisis utntuk mata pelajaran PPkN materi persatuan dan kesatuan kelas V SDN Anggaswangi 1 Sidoarjo. Populasi yang diambil dari seluruh siswa kelas V yang berjumlah 40 orang. Sampel yang diambil yaitu sebanyak 20 siswa dari kelas V. Tujuan dari penelitian ini yakni untuk mengembangkan soal objektif yang nantinya akan divalidasi dan analisis kualitas soal. Dari hasil yang diperoleh tingkat kevalidan oleh ahli materi sebesar 78% yang dinyatakan valid dan hasil dari validasi Guru kelas V diperoleh sebesar 86 % dengan kriteria sangat valid. Dari hasil valiasi yang diperoleh dapat disimpulkan bahwa soal objektif layak digunakan dan diujikan terhadap siswa kelas V. Setelah soal objektif divalidasi, selanjutnya akan diuji beda. Dari hasil yang diperoleh 20 soal yang diuji beda menunjukkan hasil dengan 11 soal dikategorikan cukup dan 9 soal dikategorikan baik. Sehingga dari uji daya beda 20 butir soal, dinyatakan lolos dalam uji tingkat daya beda soal. Tahap akhir dalam analisis butir soal yakni dengan uji tingkat kesukaran, sebanyak 19 butir soal dengan kriteria mudah dan 1 butir soal dengan kriteria sedang.
Kata Kunci: pengembangan, soal objektif.
The research carried out includes research and development using the ADDIE model which will produce objective questions totaling 20 questions in the form of multiple choice that lead to the cognitive domain, namely the application and analysis of PPkN subjects for the subject of unity and integrity for class V SDN Anggaswangi 1 Sidoarjo. The population is taken from all students of class V, totaling 40 people. The sample taken was 20 students from class V. The purpose of this study was to develop objective questions which would later be validated and analyze the quality of the questions. From the results obtained, the level of validity by material experts was 78% which was declared valid and the results of the validation of the fifth grade teacher obtained by 86% with very valid criteria. From the results of the validation obtained, it can be concluded that the objective questions are appropriate to be used and tested on fifth grade students. After the objective questions have been validated, they will then be tested differently. From the results obtained, 20 questions that were tested differently showed results with 11 questions categorized as sufficient and 9 questions categorized as good. So that from the test of different power of 20 items, it was declared to have passed the test of different power levels of the questions. The final stage in item analysis is the level of difficulty test, as many as 19 items with easy criteria and 1 item withmoderate criteria.
Keywords: development, objective questions.