Analisis Visual Cover Buku Bumi Manusia Karya Ong Hari Wahyu Melalui Pendekatan Semiotika
Analysis of Bumi Manusia Books Visual Cover of Ong Hari Wahyu Revelation Through Semiotic Approach
Abstrak
Gaya desain indies merupakan produk hibriditas dari percampuran akulturasi budaya bangsa Eropa dan kesenian lokal Indonesia. Gaya desain indies dikembangkan oleh seniman dan perancang grafis Belanda dengan eksotisme adiluhung masyarakat Indonesia hasil rekonstruksi visual masa pemerintahan kolonial Belanda abad ke 19 dan 20. Perpaduan itu membentuk suatu gaya desain yang berciri khas Indonesia dan menjadi sumber inspirasi bagi kreativitas perancang desain grafis masa kini. Sampul buku “Bumi Manusia” karya Ong hari Wahyu merupakan rekonstruksi dan revitalisasi gaya desain indies pada era kontemporer dengan jargon retro lawasan dengan terapan pada rancangan desain grafis dengan kekuatan kontur garis pembentuk obyek yang sangat luwes, rapi, dan artistik dipadu dengan warna-warna datar cenderung kusam pada setiap elemen visual pada sampul buku. Penelitian ini mengkaji makna konotasi dan denotasi pada setiap elemen visual sampul buku “Bumi Manusia” dengan menggunakan landasan teori yaitu semotika Roland Barthes. Prosedur penemuan makna denotasi dan konotasi antara lain pada (ilustrasi, visual pendukung maupun tipografi). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menjelaskan makna yang tersirat pada setiap elemen visual sampul buku guna menuntun pemaknaan tafsir visual. Visualisasi ilustrasi utama, visual pendukung maupun tipografi dalam buku “Bumi Manusia” memberikan gambaran tersirat mengenai perjuangan bangsa Indonesia pada masa penjajahan yang digambarkan pada sosok kaum pribumi (inlander)
Kata Kunci: Gaya Desain Indies, sampul buku “Bumi Manusia”, Semiotika
Abstract
Indies design style is a hybrid product of mixing acculturation of european cultures and Indonesian local arts. The indies design style was developed by Dutch artists and graphic designers with the merciful exoticism of Indonesian society as a result of visual reconstruction during the Dutch colonial government in the early 19th and 20th century. The mixture forms a style of design with Indonesian chracteristic and as a source of inspiration for the creativity of today’s graphic designers. Book Cover of “Bumi Manusia” by Ong Hari Wahyu is reconstruction and revitalitation of indies design style in the contemporary era with the old retro jargon by applying to graphic design with the strength of the contours of the lines forming objects that are very lithe, neat, and artistic combined with the flat colors tend to be dull on every visual element on the cover of the book. This study discusses the meaning of connotation and denotation on every visual element on the cover of the book “Bumi Manusia” by using the theoretical basis of Roland Barthes semiotics. The procedures for finding the meaning of denotation and connotation includes (illustration, supporting visuals and typography). The purpose of this study is to explain the implied meaning on every visual element of the cover of the book in order to demand the meaning of visual interpretation. Visualization of the main illustrations, supporting visuals and typography in the book "Bumi Manusia" provides an implicit picture of the struggle of the Indonesian nation during the colonial period depicted in the figure of the natives (inlanders)
Keywords: Indies Design Style, Book Cover of “Bumi Manusia”, Semiotic