ANALYSIS OF FACTORS INFLUENCING THE USE OF HEEHJEK ONLINE OJEK TRANSPORTATION SERVICES IN NGANJUK CITY
Penelitian ini bertujuan mengetahui faktor apa saja yang mempengaruhi keputusan penggunaan jasa ojek online “Heehjek” di kota Nganjuk. Teknik observasi dan angket online adalah teknik yang digunakan dalam pengumpulan data. Populasi pada penelitian ini merupakan semua konsumen yang telah menggunakan jasa Transportasi Ojek Online “Heehjek” di Kota Nganjuk lebih dari 1x. Teknik pengumpulan sampel menggunakan rumus slovin.
Skala pengukuran pada penelitian ini menggunakan skala likert dengan skor 4-1. Pada penelitian ini menggunakan teknik analisis faktor dengan KMO (Kaiser-Mayer-Olkin) dibantu dengan software IBM SPSS 25 for window. menghasilkan 24 variabel yang membentuk 5 komponen faktor. Faktor 1,kesesuaian harga dengan kualitas produk. Faktor 2, keputusan waktu. Faktor 3, ketetapan waktu. Faktor 4, kualitas kesesuaian. Faktor 5, keandalan. Faktor utama dan paling mempengaruhi keputusan penggunaan jasa transportasi ojek online “Heehjek” di Kota Nganjuk ini, yakni faktor 1,kesesuaian harga dengan kualitas produk.
Kata kunci : Jasa transportasi online, analisis faktor,keputusan menggunakan jasa ojek online
This research aims to determine what factors influence the purchasing decisions “Heehjek” online motorcycle services in the city of Nganjuk. Collecting data by using observation techniques and online questionnaires. The population of this research is all consumers who have used the "Heehjek" Online Ojek Transportation service in Nganjuk City more than once. The sample collection technique uses the slovin formula.
The measurement scale in this research uses a Likert scale with a score of 4 -1. The factor analysis technique that the researcher uses is KMO (Kaiser-Mayer-Olkin) assisted by IBM SPSS 25 software for window that produces 24 variables that make up the 5 component factors. Factor 1 is the suitability of price with product quality. Factor 2 is time decisions. Factor 3 is the determination of time. Factor 4 is the quality of conformity and factor 5 is reliability. (3) The most important factor in this study in influencing the decision to use online motorcycle taxi transportation services "Heehjek" in Nganjuk City, is factor 1 price match with product quality.
Keyword: Online motorcycle services, factor analize, influence purchasing decisions,