Kesadaran Bahasa dan Wacana Kelas diantara Kalangan Pelajar Bahasa Inggris
Language Awareness and Classroom Discourse among English Learners
Abstrak
Awalin, Arpinda Syifa’a. 2020. Language Awareness and Leaners’ Negotiation of Meaning among English Learner. Unpublished thesis, the Degree of Magister in the Education of Language and Literature, Post Graduate Program of State University of Surabaya. First Advisor: (I) Syafi’ul Anam, Ph.D and Second Advisor (II) Dr. Oikurema Purwanti, M.A., M.AppL
Kata Kunci: Kesadaran Bahasa, Negosiasi Makna, Sinyal, Respon, Kesalahan
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kesadaran siswa terhadap kesalahan lawan bicaranya selama proses negosiasi makna, mengetahui proses negosiasi makna dalam hal sinyal dan respon. Ada 23 partisipan yang mengikuti penelitian ini dengan tingkat kemampuan bahasa Inggris yang sama. Peneliti menggunakan observasi untuk mendapatkan data dan metode kualitatif (yaitu studi kasus) digunakan untuk menganalisis data. Temuan mengungkapkan bahwa (1) semua aspek kesadaran bahasa terjadi selama interaksi kelas, (2) siswa menggunakan berbagai cara dalam hal sinyal dan tanggapan untuk mengekspresikan pemahaman mereka dan berinteraksi dengan sinyal lawan bicara. Walaupun tidak semua kategorisasi respon digunakan oleh siswa selama negosiasi makna, (3) kesalahan yang paling banyak dilakukan siswa adalah dalam membuat kalimat dengan struktur yang tepat, selanjutnya adalah mengucapkan kosa kata atau kalimat yang tepat, yang terakhir adalah kosa kata. Kesimpulannya, semua aspek kesadaran bahasa terjadi dalam proses negosiasi makna, sementara tidak semua sinyal dan respons selama proses negosiasi makna tidak terjadi selama interaksi kelas. Selain itu, siswa membuat kesalahan dalam menggunakan struktur, pengucapan, dan kosa kata.
Abstract
.
Keyterms: Language Awareness, Negotiation of Meaning, Signal, Response, Mistake
The research aimed to investigate students ‘awareness toward their interlocutor’s mistakes during process negotiation of meaning, find out the process of negotiation of meaning in terms of signal and response. There are 23 participants who joined this research with the same level of English ability. The researcher used observation to gain the data and qualitative method (i.e case study) were used to analyze the data. The findings revealed that (1) the all of aspects of language awareness occurred during classroom interaction, (2) the students used various ways in term of signal and responses to express their understanding and interact the interlocutors’ signal. Eventhough, not all the response categorize is used by the students during negotiation of meaning, (3) the mistakes mostly made by students are in making sentence with proper structure, next is pronouncing the proper vocabulary or sentence, the last is vocabulary. In conclusion, all aspects of language awareness occurred in process negotiation of meaning, while not all signal and response during process negotiation of meaning did not occur during classroom interaction. In addition, the students made mistakes in using structure, pronunciation, and vocabulary.