THE DIFFERENT STUDENTS LEARNING OUTCOMES USED OF SCIENTIFIC APPROACH WITH AND WITHOUT SNAKES AND LADDERS ACCOUNTING GAME AS AN ENRICHMENT MEDIA ON BASIC BANKING SUBJECTS AT SMK NEGERI 1 KEMLAGI
Abstrak
Kurangnya variasi penggunaan media pengayaan sehingga penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa pada mata pelajaran dasar-dasar perbankan menggunakan pendekatan saintifik dengan dan tanpa permainan ular tangga akuntansi sebagai media pengayaan SMK Negeri 1 Kemlagi Mojokerto. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan desain eksperimen murni (true eksperimental).
Hasil penlitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan antara siswa yang diajar menggunakan pendekatan saintifik dengan permainan ular tangga akuntansi sebagai media pngayaan dan siswa yang diajar menggunakan pendekatan saintifik tanpa permainan ular tangga akuntansi pada mata pelajaran dasar-dasar perbankan. Hasil penelitian tersebut dibuktikan dengan uji statistik Independent Sample T-test menunjukkan taraf signifikansi sebesar 0,002 < 0,05 hal ini menunjukkan bahwa hasil t-test < taraf signifikansi sebesar 0,05. Selain itu, diketahui bahwa thitung sebesar 3,170 yang menunjukkan bahwa thitung > ttabel (2,170 > 2000) maka dapat dikatakan bahwa H0 ditolak dan Ha diterima.
Kata Kunci : Hasil Belajar; Media Permainan; Pendekatan Saintifik
Abstract
The lack of variation in the use of enrichment media so the purpose of this study to determine differences in student learning outcomes in the basics of banking using a scientific approach with and without snakes and ladders accounting games as an enrichment media for SMK 1 Kemlagi Mojokerto. This research is an experimental research with true experimental design.
The results of the study indicate that there are significant differences in learning outcomes between students taught using the scientific approach to accounting snakes and ladders games as a media for teaching and students who are taught using a scientific approach without accounting snakes and ladders games on the basics of banking. The results of this study are proven by the statistical test Independent Sample T-test shows a significance level of 0.002 <0.05, this indicates that the t-test results <a significance level of 0.05. In addition, it is known that tcount is 3,170 which indicates that tcount> ttable (2,170> 2000) it can be said that H0 is rejected and Ha is accepted.
Keywords: Learning Outcomes; Game Media; Scientific Approach